Læsetid: 2 min.

Vrøvl om mærkning

Debat
7. april 1999

Synes Würgler virkelig, at alle fødevarer fremover skal mærkes som gensplejsede?

GENSPLEJS
Arne Würgler sætter i Information den 20. marts spørgsmålstegn ved, om mine udmeldinger om gensplejsede fødevarer er troværdige. Jeg synes, at tonen er noget skinger.
Socialdemokratiets genudvalg, som er jeg er formand for, har arbejdet med genteknologi i over et år. Vores debatoplæg er blevet godt modtaget af bl.a. Danmarks Naturfredningsforening og Landsforeningen for Økologisk Jordbrug. Så der er ikke tale om utroværdige hovsa-udmeldinger.
Det er tværtimod Arne Würgler, der skyder lige lovligt vildt fra hoften. Han henviser til vedtagelsen af "gensplejsningsdirektivet" i foråret 1998 og retter en bandbulle mod socialdemokraterne.
Det er teknisk set vildledende, da der er tale om en særlig forordning om mærkning og ikke et generelt gensplejsningsdirektiv, men lad nu det ligge.

En pinlig sag
Værre er det, at ingen fra Folkebevægelsen mod EF-Unionen (eller Junibevægelsen for den sags skyld) var til stede, da der blev stemt om ændringsforslagene. Man har ikke udnyttet muligheden for at forbedre forordningen. Det er da pinligt! Vil man have politisk indflydelse på lovgivningen om gensplejsning, skal man altså ikke stemme på Folkebevægelsen.

Mærkning i alle led
Mærkningen af gensplejsede fødevarer skal være bedre end i dag. Som Arne Würgler skriver, går jeg ind for mærkning af produkterne i alle led. Og der bør indføres et offentligt kontrolleret gen-mærke, der klart angiver at produktet er gensplejset eller fremstillet på grundlag af gensplejsning.
Den sidste tilføjelse er vigtig. Selv om der ikke direkte kan måles indhold af gensplejsede organismer i fødevaren, så har forbrugeren krav på at vide, om gensplejsede organismer har ligget til grund for fremstillingen.

Uden garanti
Arne Würgler mener ikke, at mit mærkningsforslag kan lade sig gøre. Skibsladninger med ikke-gensplejset soja kan jo være blandet op med små rester af gensplejset soja i. Man kan altså ikke være helt sikker på, at noget nu også er gensplejsningsfrit. Det er helt klart et problem. Men det rammer jo også den omvendte mærkningsordning, som Arne Würgler foreslår, hvor alt det der ikke er garanteret gensplejsningsfrit, skal mærkes.
Hvis man aldrig kan væ-
re sikker på, at der ikke er sket en sammenblanding, så bliver den absurde konsekvens af Würglers forslag,
at alle fødevarer fremover skal mærkes som gensplejsede!

Splejset eller ej?
Så jeg fastholder mit mærkningsforslag. Men samtidig mener jeg, at vi må kræve at leverandørerne, at de adskiller gensplejsede produkter fra ikke gensplejsede.
Gennem krav om dokumentkontrol i de forskelli-
ge led mener jeg, at vi kan komme langt i retning af at give forbrugerne reel valgfrihed.
(Fork. af red.)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her