Læsetid: 2 min.

Despekt for skuespillet

15. maj 1999

Georg Metz respekterer ikke, at Det Kgl. gør en stor indsats for at udvikle nye danske dramatiske talenter - og at det tager tid

KULTUR
Hvor var det trist at læse, hvor lavt Georg Metz sætter den danske teatertradition. Det Kgl. Teaters skuespilafdeling er jo det udspring, som al dansk professionel scenekunst har haft her i landet, og det er et dansk særtræk, at det ikke er operaen, der har stået stærkest. Det må vi værne om.
Hvad situationen om nyt skuespilhus contra opera-ballethus afspejler - udover en særpræget despekt for teaterkunsten - er en manglende forståelse af, at alting er en overgang. Hvis skuespillet ikke står særlig stærkt i disse år, så er det sikkert og vist, at dette på et tidspunkt vil æn-dre sig, som det jo altid tidligere er sket. I disse år gør skuespilafdelingen en stor indsats for at udvikle nye danske dramatiske talenter til den store gruppe af talentfulde unge skuespillere. Det tager tid for sådanne talenter at modnes, og det må derfor hilses velkomment, at Det Kgl. Teater på dette felt lever fuldt op til sine forpligtelser som en bærende institution i dansk kultur.
Hvad angår den evindelige pukken på de ledere for de (fuldt ud!) statslige kulturinstitutioner, så må man forvente, at et personligt ubehag ved deres personligheder viger for en saglig evaluering af deres gode resultater på de pågældende poster.
Ideen om at samle DR som institution er i bund og grund god - det har altid undret mig, at f.eks. nyhedsredaktionerne på hhv. radio og tv har fundet det nødvendigt at udsende deres egne korrespondenter, i stedet for at iværksætte en fælles dækning fra verdens brændpunkter. At dette ændres for tiden er yderst velkomment.
Jeg elsker Radiohusets koncertsal! Det er svært for mig at forstå, at man skulle ønske sig en anden bygning, og det forekommer mig langt mere på sin plads, at Københavns kommune indfrier det efterhånden gamle løfte om et musikhus i hovedstaden.
Her kunne de få opera- og balletforestillinger, som man, af mig ubegribelige grunde, ikke mener pladsmæssigt kan opføres på Gamle Scene, så blive givet. Det vil under alle omstændigheder være en skandale at bygge et nyt hus til Den Kgl. Opera og Ballet, når vort eksisterende hus er så vidt beundret blandt de gæstende kunstnere.
Til gengæld burde de penge, som man åbenbart planlægger at putte i den umulige Stærekasse, bruges til forbedring af scenefaciliteter og akustik på Gamle Scene. Det er okay, som det er - men det kan altid blive bedre og mere moderne.
Man får let, når akustikken diskuteres, den tanke, at sammenligningsgrundlaget er den syntetiske lyd fra cd'er - men det regnes ingen steder for hverken sandsynligt eller ønskværdigt, at en forestilling skal lyde så 'perfekt', alene af den grund at mange sangere lyder totalt anderledes, når de bliver indfanget elektronisk - nogle bedre, nogle værre. En live-opførelse er noget ganske andet, og den lever på ganske andre præmisser, visuelt og auditivt; alene gyset ved hvorvidt en sanger formår at levere sit ypperste gør oplevelsen i teatersalen anderledes essentiel.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu