Læsetid: 2 min.

Diplomatiets hævn

18. maj 1999

Som brægende får står vi og hylder fredsbombningerne

KOSOVO
Ha, nu hævner de sig, diplomaterne og generalerne. De er sgu egentlig ret ligeglade med, hvor de bomber lander, når blot de lander på Slubberdans ærgrelse. Nu får han igen for alle de ydmygelser, han tilføjede de vestlige magthavere igennem de sidste 10 års eks-Jugoslaviske konflikter. De har ikke glemt, hvordan han trak dem rundt i manegen ved næsen.
Endelig fik de folkelig opbakning til at begynde at smide bomber efter ham. Som får vi bræge. Og nu vil de ikke holde op igen. Nu skal han smage sin egen medicin; hans fredsfølere ignorerer de. Ha, så nemt går det ikke Slubberdan. Nu skal du mærke rystelser, der kan få din latterlige oppustede trone til at vakle. Hersker over en ruin, eller afgivelse af magten.
Det postuleret humanistiske i bomberegnen gir jeg ikke en hujende fis for. De magthavere, der smider med bomber, er revnende ligeglade med albanere såvel som med kurder, såvel som med tibetanere. Derfor rager det dem osse, at de egentlige tabere som altid er de i bund og grund fredelige almindelige folk, der nu foruden at skulle leve under et voldeligt nationalistisk diktatur hvor bevæbnede bander er legale, nu også må leve med at deres land bliver totalt smadret.

Støtter uhyrlighederne
Og vi - folkene i den veloplyste vestlige verden - vi støtter kraftedeme uhyrlighederne. Vi støtter, at der smides bomber for beløb, der kunne redde adskillige lande ud af fattigdomsfælden. Hvordan var det nu med humanismen. Hvad med gældseftergivelsen til ofrene for Mitch. Hvad med en 'Marshall-hjælp' der kunne hjælpe Rusland på fode. Nej, det er der ikke råd til.
Og som brægende får står vi og hylder fredsbomberne. Selv præster er faldet for demagogien og velsigner ved Gud bomberne. Men det er der jo også masser af historisk belæg for. Præsterne har altid velsignet den overlegne hvide races undertrykkelse. Husk indianerne og negrene.
Vorherrebevares - jeg brækker mig. Ikke over magthaverne, de er som de er, men over dig og dig og dig, som støtter vanviddet.
STOP BOMBNINGERNE NU. Og jeg giver ikke en skid for diplomatiske overvejelser over, hvad Slubberdan kan bruge det til. Hvis man virkelig vil have ram på ham og hans støtter og nationalistiske opildnere, så send jægersoldater ind og myrd dem personligt. Og brug i stedet midlerne til genopbygning fremfor smadring.
Tilgivelse er en utrolig kraft, der breder sig. En positiv cirkel.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu