Læsetid: 4 min.

Læserdebat

17. maj 1999

Return to sender

12. maj - Postvæsenets snedige idé med at sende reklamer med adresseret kuvert til os formastelige, der siger nej til reklamer, kan modgås ved at vi samler reklamerne sammen og forsyner dem med et "retur til afsender".
Det behøver ikke at være en stor ulejlighed, man kan f.eks. nøjes med at gå til postkassen en gang om måneden. Den praksis vil, hvis den breder sig, hurtigt få Post Danmark på bedre tanker.

Henning Prins,
Vingen 7,
3140 Ålsgårde

I sandhedens tjeneste II

11. MAJ - En tysk forbundskansler skulle engang midt i store politiske forhandlinger have sagt, at man ikke kan fortænke en mand i at blive klogere, heller ikke selv om det sker i nattens løb. En dansk statsminister gav det et lidt mindre flatterende udtryk ved at sige: "Man har et standpunkt til man tager et andet."
En af århundredets store filosoffer, som bestemt ikke var relativist, skal have sagt: "Det eneste jeg med sikkerhed kan sige er, at jeg muligvis tager fejl."
Man kan ikke fortænke Lomborg i, at han er blevet klogere - det mener han vel, at han er - men den skråsikkerhed hvormed han har lanceret sig selv er - om ikke atypisk - så dog uklædelig for det fag han repræsenterer.
Man må dog give ham, at han har medvirket til at skabe debat om et vigtigt emne.
Tak til jsn for en usædvanlig god og tankevækkende bagsideleder den 11. maj, den var hele abonnementet værd.

Søren Peter Iversen
Rojumvej 107
6400 Sønderborg

TV fortalte den halve sandhed

11. MAJ - Jeg så i nyhedsudsendelserne i TV, at der var en studerende fra Dansk Forum, som havde fået taget sine blade fra sig og var blevet sparket bagi af nogle "autonome". Det, jeg undrer mig over, er, hvorfor de ikke siger noget om, hvem Dansk Forum er, om hvordan de sidste år overfaldt en gruppe venstreorienterede unge fra Rød Ungdom, da disse ville afholde et offentligt møde om racisme.
Hvorfor siger de heller ikke noget om, at det ikke sjældent er folk fra Dansk Forum, som - sammen med nazister - holder vagt, når Den Danske Forening forsøger at holde store møder? Eller hvad med dengang et medlem af Dansk Forum overfaldt - d.v.s. udøvede grovere vold end blot at sparke bagi - to piger fra REBEL, da den ene pige havde et venstreorienteret stofmærke på sin taske?
Det sidste skete vel og mærke imens Ole Hasselbach (formand for Den Danske Forening) leende så på! Jeg synes, at TV-stationerne burde kigge lidt nærmere på Dansk Forum før de fortæller en historie som den om de "stakkels" studerende, som bliver "overfaldet" af "autonome" - vel og mærke uden at kigge ordentligt på hvorfor!

Frederik B. Ohsten
Strandgade 34
3000 Helsingør

År 2000 parate våben

11. MAJ - Siden d. 24. marts har NATO arbejdet hårdt på at få tømt sine lagre af våben. Alle de 'smarte/intelligente' våben styres af elektronik.
Elektronik der, ligesom civil elektronik, kan have problemer med overgangen fra år 1999 til år 2000.
Resultaterne af disse problemer er svære at overskue. Faktisk er de uoverskuelige.
Det betyder, at det kan være direkte livsfarligt at ligge inde med våben der ikke er gennemkontrollerede. Problemerne har været så omfattende, at prisen på at sikre våbnene har været større end deres værdi. Det har kort sagt været billigere at fyre dem af, end at skulle garantere at der ikke var problemer.
Nu placerer NATO nye ordrer hos fabrikanterne, de gamle våben er efterhånden alle brændt af.
Det må betyde at oprydningen på lagrene snart er slut. Det må forhåbentlig betyde at vi snart kan stoppe bombardementet af Jugoslavien. Atomvåbnene er vel år 2000 parate? Eller hvornår skal serberne smage dem?

Thomas Vinther Andersen
Marselisborg Allé 34, st. tv.
8000 Århus C

Spørgsmål til Jens-Peter Bonde

12. MAJ - Jeg var til et debatmøde på Østerbro den 10. maj, hvor Jan Sturm, der er EP-kandidat for Junibevægelsen, sad i panelet.
På et spørgsmål fra salen om, hvad Junibevægelsen vil stemme til f.eks.skatteharmonisering (også f.eks. selskabsskatter), hvis en sådan sag kommer op i Europa-Parlamentet, meddelte hr. Sturm, at Junibevægelsen vil stemme det samme som flertallet i det danske folketing, og at det er den praksis Junibevægelsen vil følge i alle sager, som man mener retteligt bør afgøres i de nationale parlamenter.
Derfor vil jeg gerne spørge Junibevægelsens spidskandidat, Jens-Peter Bonde: Kan det virkeligt passe?
Vil Junibevægelsen deponere sine holdninger ved det til enhver tid siddende folketingsflertal?
Eller er der tale om en fortalelse fra hr. Sturms side, eller har han misforstået Junibevægelsens holdninger?
Og hvordan skal vi i så tilfælde kunne stole på det Junibevægelsens kandidater fortæller os?

Janus Lodahl
jurastuderende
Eriksgade 3, st. th.
1708 København V

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu