Læsetid: 3 min.

Læserdebat

Debat
7. maj 1999

Ak, de nyheder

2. MAJ - Vi får hver dag at vide, at det er umuligt for os næsten udødelige, nu når informationsmængden i årevis har bevæget sig som en lineær hyperbelfunktion, blot et øjeblik at tro på noget overhovedet! Og hvis det skulle ske, får vi noget helt andet forklaret af filosoffen Arno Victor Nielsen, der bl.a. tjener til sit daglige brød ved at optræde i forskellige medier, der er gået død for idérigdom. Dog mest DR, program 1.
Men prisen for tiden bærer sagen om staklerne fra Kosovo, der nu langt om længe er kommet til Danmark for at få fred i sjælen. Det er fand'me godt, at de ikke for-står et eneste ord dansk. For hvis de havde oplevet debatten om den ny særlov, der både er unødvendig og ulovlig, ville de være blevet i Albanien eller Makadonien, ja måske i deres hjemland! Hvordan pokker er det vi opfører os?

Birk Keller
Wesselsgade 10
2200 København N

IRA's våben

2. MAJ - I de danske medier fremstilles det som om den irske fredsprocceser strandet på, at IRA ikke har afleveret deres våben som lovet.
I den oprindelige fredsaftale 'Good Friday Agreement', som parterne underskrev sidste år, står der at man skal arbejde for en afvæbning af de paramilitære grupper. Det er ikke sat som noget krav for, at Sinn Fein skulle kunne tage deres pladser i det nye parlament. Det var den aftale man nåede frem til i fællesskab, og som de pro-britiske organisationer nu nægter at acceptere.
Men hvorfor kan IRA ikke bare aflevere lidt af våbene for at vise god vilje - kunne man med rette spørge? Hvis man følger forholdene for almindelige katolikker i Nord-irland, kan det måske give et hint om, hvorfor det ikke er så enkelt.
I hele Nordirland har der indenfor det sidste år ialt været 10 loyalistiske (pro-britiske) mord, 30 granat- og bombeangreb, 19 skyderier, 11 dødstrusler, fem kidnapningsforsøg, 276 familier er blevet truet, 48 fysiske overfald og 231 angreb på kirker, hjem og skoler (sten og benzinbomber). (Kilde: http://irlnet.com/rmlist/).
IRA har til trods for dette opretholdt deres våbenhvile. Men at de holder fast ved deres eneste mulighed for at kunne forsvare sig selv og deres familier, hvis situationen forværres,er vel ikke så mærkeligt.

Michael Rützou
St. Blichersgade 22, 2.
8900 Randers

Til ledelsen i Coloplast

4. MAJ - Jeg har i nogle år - som mange andre i min familie og vennekreds - benyttet og værdsat compeed som et særdeles effektivt produkt. Også derfor fangede historien om de 'aktiverede' kontanthjælpsmodtageres aktion imod deres arbejdsforhold min opmærksomhed. Jeg noterede med tilfredshed, at Coloplast i første omgang trak sig ud af arrangementet med udnyttelsen af kontanthjælpsmodtagernes arbejdskraft.
Aktionen imod de urimelige og ydmygende forhold for de 'aktiverede' var dermed en succes, og Coloplast undgik ihvertfald politisk belastning.
Men nu ser jeg at Colo-plast overvejer sagsanlæg imod de aktionerende. Derved vil man gøre sig til part i en stærkt kontroversiel diskussion om rimeligheden af tvangsarbejde uden ret til ferie, organisering, sygedagpenge osv. osv.
Det er jo mægtig moderne at virksomheder profilerer sig politisk, og holder den etiske fane højt. Men hvis Colo-plast's etik handler om at trampe på samfundets svageste, og forfølge deres spæde forsøg på at organisere sig - så er vi nogle stykker der må se at finde et alternativ til Compeed. Organiseret og højtråbende!

Martin Spang-Thomsen
Frederikshøj 204
2450 Kbh SV

Langt ude!

30. APR. - At påstå, at "Duke Ellington (...) slog igennem i 1941 med Take the A-train", som det gøres i Folk den 29. april, er nærmest som at tro, at John Lennon fik sit store gennembrud med Stand by me i 1975!

Karsten Sørensen
Kongedybs Allé 5
2300 København S

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her