Læsetid: 5 min.

Læserdebat

22. maj 1999

Hvor stor bliver regningen?

21. MAJ - Nu hvor regeringen har reddet Amtsrådsforeningen fra en længere sygeplejerskekonflikt sidder jeg tilbage med spørgsmålet: Hvor stor bliver regningen?
Hvad bliver omkostningerne ved at spare de sølle 40 mio. kr., som var sygeplejeskernes krav for at indgå en overenskomst?
Hvad koster det i forringet patientpleje og længere ventelister, når sygeplejeskerne arbejder efter reglerne?
Hvad koster det i betaling til de private vikarbureauer, når sygeplejeskerne nægter at tage overarbejde?
Hvad koster et endnu dårligere image for den skrantende søgning til sygeplejeskolerne?
Hvad koster det alt i alt at have en personalegruppe, der med rette har en dyb mistillid til deres arbejdsgivere?

Pia Boisen
Borrekrattet 1 B
2800 Lyngby

Udstødtes rettigheder?!

16. MAJ - Jeg vil her bakke Erling Frederiksens synspunkter op i hans indlæg 15.-16. maj 99, nemlig at dagbladet Information ikke har fokuseret på samfundets udstødtes manglende "borgerlige frihedsrettigheder" i Danmark!
Jeg har f.eks. skrevet om ligheden mellem undertrykkelsen af menneskerettighederne i Danmark og i Myanmar/Burma (8. april '99), i forbindelse med menneskerettighedsorganisationernes ønske om at boykotte Myanmar, men Informations 'overklasseredaktion' har reduceret dette indlæg til alene at handle om boykot, og netop ikke om menneskerettighederne i disse lande, som jeg skrev om i den forbindelse.
En reduktion der fremtræder som en censur eller direkte misinformation, fordi både medierne og menneskerettighedsorganisationerne kun har øje for overtrædelser af menneskerettighederne langt borte fra Danmark - og ser helst bort fra, hvordan lovgivningen her til lands på alle væsentlige områder faktisk overtræder menneskerettighederne. Det ville derfor være passende, her kort tid før den 5. juni, som er 150-året for Danmarks Grundlovs indførelse, (på papiret - kun der og ikke i praksis!) at f.eks. Information seriøst tager fat på eksakt at belyse menneskerettighedernes fallit ud fra de udstødtes faktiske håbløse situation.
Der er nok af emner at tage fat på. Mennesket lever som bekendt ikke af brød alene.

Else Taisbak
Solvangen 6
5260 Odense S

Dansk nej hjælper ikke

17. MAJ - Pernille Frahm skriver, at kampen for dansk socialpolitik både skal føres i Folketinget og i EU-Parlamentet. Folkebevægelsen mod EU er ikke et parti, men en bevægelse, og vi opstiller kun til EU-parlamentet. Kampen i Folketinget må derfor føres af andre, men jeg er sikker på, at SF vil kunne samarbejde med andre partier om netop dette spørgsmål.
Det er glædeligt, at socialminister Karen Jespersen nu vil garantere et dansk nej til ændringerne af forordning 1408/71, om koordinering af de sociale sikringsordninger, men det er desværre ikke nok. EU-Kommissionens forslag til ændring af forordning 1408/71 skal vedtages med enstemmighed, og her kan et dansk nej forhindre, at den vedtages.
Men som Pernille Frahm skriver, er der også andre og værre perspektiver. Der er en anden forordning på vej, nr. 1612, som kan bane vej for udenlandsk løntrykkeri i et hidtil ukendt omfang, fordi hele arbejdstagerens familie vil være berettiget til danske sociale ydelser på lige fod med danskere.
Denne forordning kan vedtages med kvalificeret flertal. Her hjælper et dansk nej ikke, fordi store lande som Tyskland og Frankrig ønsker en social union og derfor vil stemme den igennem. Faren for, at danske politikere vil afskaffe den danske velfærdsmodel med deraf følgende sociale forringelser, er ikke drevet over. Forordninger, som kan vedtages med kvalificeret flertal i EU-parlamentet vil presse sociale nedskæringer igennem.

Kit Aastrup
kandidat til EU-parlamentet for Folkebevægelsen mod EU

Proportionsløst

18. MAJ - I en skinger, uigennemsigtig og ondsindet opsats (18. maj), har Judith Vinther krævet, at Morten Things bog Næste år i Jerusalem trækkes tilbage af forlaget, angiveligt på grund af dens mange fejl. Det er rigtigt, at Ben Gurion allerede kom til Palæstina i 1906 og ikke efter Første Verdenskrig, som Morten Thing skriver, og der er formuleringer, som kunne være mere gennemtænkte. Hvad angår jiddisch versus moderne hebraisk har Morten Thing klart ret i sin pointe: Ivrit skulle være det nationale sprog, det duede jiddisch ikke til.
Kritikken er fuldstændig proportionsløs, og det er vanskeligt ikke at få den opfattelse, at både den herlige Blüdnikov og nu Judith Vinther simpelthen vil lukke munden på Morten Thing. Iøvrigt bombarderer hun ikke alene gråspurve med krydsermissiler, hun smider også med sten fra et glashus. Hun skriver f.eks. korrigerende, at 'Hoveve Zion' (1.alijah) "var sammensat af unge helt igennem verdslige pionerer". Det passer ikke. Hoveve Zion bestod af mindst tre grupperinger, en af dem var religiøs (grundlagt af rabbiner Samuel Mohilever).

Søren Højmark
H.C. Ørstedsvej 17,
879 Frb C

Information om køn

18. MAJ - Den bette Christine Grøntved, som med ét hug har indskrevet sig i mit indre katalog over utroværdige kvindelige journalister, med sit utåleligt benovede og kælne interview med en eller anden politisk korrekt gymnasiepige, har virkelig prøvet at styre sine postfeministiske fordomme i serien om "Mandedage".
Men i lørdags gik naturen så ganske forudsigeligt over optugtelsen i interviewet med Claus Vinther. Svin og mænd! Har, har, hir, hir, tihi, tihi, ikke. Hvor morsomt, hvor kvikt. Og uden nogensomhelst relevant forbindelse med artiklens indhold.
En ting er, at man sætter en lille grøn kvindelig praktikant til at belyse mænds holdninger og tanker. Det passer sådan set meget godt med den defensive strategi, der ligger bag hele projektet "Mandedage". Hverken i sin idé, eller i de redaktionelle beslutninger, har det handlet om at give mænd selvstændig, for slet ikke at tale om kritisk, stemme, men om at vise mor/kvindebevægelsen, hvilke pæne, veltilpassede drenge, I er blevet.
Jeg har såmænd heller ikke de store indvendinger mod det rene kvindereservat Qlummen om lørdagen.
Sammen med Georg Metz' kultiverede tomgang, skaber det en ganske præcis blanding af Alt for Damernes populær-psykologiske pludren, og Samvirkes seminaristiske seriøsitet, som de kvindelige læsere nok skal vide at sætte pris på. Hvad det så end siger om de kvindelige læsere.
Der, hvor jeg synes I går over stregen, og bliver propagandister i stedet for journalister, er i fordelingen af kommentatorer på Kroniksiden. Her er tre mere eller mindre forbenede feminister sat til at diskutere den kønspolitiske situation. Helt alene. Uden en eneste mandlig stemme.
Lider Informations mandlige redaktionsmedlemmer virkelig af så stort selvhad? Eller lever I bare stadig i den store præødipale 70'er illusion om, at det giver kvalificeret fisse at gøre som mor siger?

Carsten Grolin
Bakkedraget 43
4534 Hørve

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu