Læsetid: 2 min.

Tre nordiske kæmper

Debat
14. maj 1999

Enhver, der ikke vil spilde sit liv, bør læse Hamsun, Laxness og Heinesen

GODE BØGER
I de sidst forløbne fyrretyve år har jeg læst mange bøger - min far siger for mange - så jeg føler mig særdeles velkvalificeret til at anbefale Information-fans sommerens bog.
Tre herrer fra det høje nord nåede i deres mere end 90-årige jordiske liv at forfatte en lang række bøger, som enhver, der ikke vil spilde sit liv, skal læse:
Knut Hamsun, der med bare syv års skolegang har skaffet sig et kendskab til psykologi, der langt overgår hvad Freud, Jung og Adler kan præstere. De tre store ungdomsværker er Sult, Mysterier og Pan. Sidstnævnte kærlighedsroman er den bog, jeg har læst flest gange. Blandt litteraturen om kærlighed overgås den kun af "Højsangen" - højdepunktet i Det Gamle Testamente. Hamsun fik Nobelprisen for Markens Grøde, men længe efter skrev han sit hovedværk: Augusttrilogien. Han havde passeret sin 70-års dag og var helt på toppen.
Halldór Laxness er nok mest kendt for romanen om en elskende kvinde: Salka Valka, men hans hovedværk er den selvbiografiske Verdens Lys. H. C. Andersens erindringer falder mig ind: Først skal man gennem en del besværligheder, men så... At besværlighederne på det barske Island langt overgår skomagersønnens småproblemer på det fede Fyn, kan næppe overraske.
Multitalentet Heinesen
William Heinesen er et multitalent. Han kunne ikke nøjes med at begave os med en lang række digte, noveller og romaner. Også som maler og komponist satte han sig spor. Hans højstelskede roman er De Fortabte Spillemænd, men han betragtede selv Det Gode Håb som sit
hovedværk. I min fremskredne alder virker biografier meget tiltrækkende, så jeg må tilstå, at jeg holder aller-mest af hans selvbiografiske roman Tårnet ved verdens ende. Det er jo altid bedst, når man kan læse originaludgaven, så vi kan glæde os over, at færingen William Heinesen havde dansk som modersmål.
Tre stormænd i nordisk litteratur som kan give de lyse nætter et værdifuldt indhold. Tre store kvinder? Ja, dem skriver jeg måske om en anden gang: Sigrid Undset, Selma Lagerlöf og Karen Blixen...

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her