Læsetid: 3 min.

Kæmp med åbent visir

Debat
16. juni 1999

Informations mandlige redaktionsmedlemmer lever i 70'er-illusionen om,
at det giver kvalificeret fisse at gøre, som mor siger

MANDIGT
I de snart 15 år jeg, som stort set den eneste mand, har deltaget i den kønspolitiske debat, har jeg måttet stå model til meget tyndtflydende lort, og mange vanvittige projektioner. Det klager jeg ikke over. Når man stikker snuden frem, får man nogen over den. Især hvis man insisterer på at tale om præcis det, ingen ønsker at høre.
Alligevel er der aldrig nogen, end ikke den meste østrogenomtågede livmoderfeminist, som har været dum nok til at kalde mig mandschauvinist. Det er der nemlig intet som helst belæg for, hverken i det, jeg har skrevet, eller i mit liv. Tværtimod faktisk.

Pligtfyldning
Men saglighed eller bare en smule anstændighed forstyrrer naturligvis ikke en gammel '68-opportunist som Asger Liebst, når han lige skal bruge en krølle på sin "æbler og bananer"-leder om Star-wars- og Dogme-film. Nu er det jo også en opgave at pligtfylde en hel dobbeltspalte, når man egentlig ikke har noget at sige. Selv om der umiddelbart synes at være rigeligt at tale om for tiden. Hvis man vel at mærke tør åbne munden omkring det virkeligt betydningsfulde. F.eks. det faktum, at der tilsyneladende kun er seks danske kulturpersonligheder, som er i stand til både at føle og tænke selv.
Imidlertid handler det hele jo nok om noget andet. Nemlig, at jeg har ramt en rå nerve med min påstand om, at Informations mandlige redaktionsmedlemmer lider af massivt selvhad og/eller lever i den store præødipale 70'er- illusion om, at det giver kvalificeret fisse at gøre som mor siger. Asger Liebsts forvrøvlede påstande, - hvornår har jeg nogensinde advokeret for eller repræsenteret den "ubekymrede mandighed"?, jeg tror såmænd nok Carl-Mar Møller er ganske god til at hjælpe 6-årige drenge til at blive 14, men så går den af naturlige grunde heller ikke videre) kunne tyde på det. For slet ikke at snakke om Bjarke Møllers patetiske forsøg på at ride på tigeren, og tumle en ellers ret gennemskuelig hystade som Germaine Greer, der ligesom de fleste af den type kvinder nasser på mændenes arbejde, mens hun pisser dem op og ned ad ryggen

Baidels vaskemaskine
Jeg mener: Hvem er det, der har opfundet, hentet råstofferne til, bygget og repareret Lola Baidels vaskemaskine? At sætte den pæne lille velopdragne, for ikke at sige velafrettede knægt til det, er som at slippe en 12-årig løs på en 1250 cc's Harley. Ingen er i tvivl om, hvem der kører maskinen.
Nå, never mind. For mig handler mandighed, i det omfang begrebet overhovedet har nogen mening, om at kæmpe med åbent visir. Så hvis Asger Liebst tør gå i åben kamp, i stedet for at stikke i ryggen, så skal han være velkommen. På argumenter i stedet for institutioner. Må kraften være med ham - hvis der er noget tilbage!
PS. I øvrigt beder min kone hilse og sige, at jeg i den grad er til kvinder, og har helt tjek på, hvad kvalificeret fisse er. Hun har også fuld forståelse for, at jeg har svært ved at tage alle de der usædvanligt rynkede 14-årige drenge og 16-årige piger, der render rundt og påstår, at de er henholdsvis mænd og kvinder, alvorligt.

Svar:
Undskyld. Når jeg falder for fristelsen til at trække min vandpistol, skyldes det frustrationen over, at du i dine i øvrigt gnistrende indlæg ofte lader det blive ved rituelle seriemord (ups...). Jeg ser gerne en udfoldet debat i disse spalter om 'mænd & medier med moderbindinger'.
lieb

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her