Læsetid: 4 min.

Læserdebat

Debat
7. juni 1999

Med god samvittighed

3. JUNI - Målet helliger midlet, er et udsagn hvis gyldighed for øjeblikket bliver
demonstreret med håndfast praksis.Noget revolutionært må være sket mens jeg har været uopmærksom.
Gennem årtier har jeg fået indprentet, at der ikke findes noget mål, der kan forsvare mord på uskyldige mennesker. Måske var meningen at mine mål ikke kunne hellige ultimative midler,mens mine læremestres mål allerede var hellige og derfor ikke omfattet af dogmet.
Findes der mon en database, hvor jeg kan se hvilke mål, der er hellige, og hvilke der er hedenske? Jeg vil jo bare så gerne med god samvittighed kunne sige: Bomb dem!

Geert Heldager Nielsen
Søborg Hovedgade 139A, 1.
2860 Søborg

Mere radio fra DR

1. JUNI - Ole Kløcker (Inf. 28/5) frygter de forandringer i DR Radio, som blev beskrevet i Information 20. maj.
Som licensfinansieret kulturvirksomhed er det helt naturligt, at pressen nøje følger, hvordan vi i DR forvalter vores virksomhed.
Udover den gode og nødvendige debat om programvirksomheden betyder det imidlertid også, at der somme tider forekommer nogle lidt indforståede artikler om DR's organisatoriske måde at indrette sig på.
1. juni indførte DR Radio en ny grundstruktur, der gennem større samarbejde mellem kanaler og redaktioner skal gøre det muligt at nå endnu flere lyttere med de enkelte programmer og forhåbentlig også føre til bedre programmer gennem fælles udnyttelse af research, interviews etc.
Et af elementerne i det ny samarbejde er, at de enkelte kanaler nedlægges som selvstændige organisatoriske enheder.
Fra at være organiseret som fire uafhængige 'aviser' vil Radioens fire kanaler i fremtiden blive styret som én 'avis' med mange forskellige sektioner.
For lytterne præsenterer DR sig fortsat som P1, P2musik, P3 og den regionale P4-kanal.
Der er ingen af de kendte programmer, der nedlægges eller flyttes som en umiddelbar følge af de organisatoriske forandringer.
Tværtimod vil der senere i juni opstå et helt nyt tilbud i form af en 24 timers klassisk musikkanal. Kanalen er tænkt som et plaster på såret til de lyttere, der med medieforhandlingernes sammenbrud tidligere på året mistede muligheden for at høre klassisk musikradio hele døgnet.
Den ny kanal vil kunne høres af alle, der er tilsluttet hybridnet, og som bruger deres radioantennestik.
Kanalen vil endvidere kunne modtages på de nye digitale DAB-radioer samt via parabol.
Vi vil på Radioens P2musik orientere nærmere om, hvordan man finder den ny kanal. Orienteringen findes også på DR Tekst-TV (side 662) og på P2musiks hjemmesider (www.dr.dk/p2musik).
Forandringerne fører med andre ord ikke i første omgang til dårligere eller mere ensartet radio, men til flere valgmuligheder for de lyttere, der har det fornødne modtageudstyr. Den fulde valgmulighed for alle kræver, at DR får lov til at sende på flere kanaler.

Leif Lønsman,
Radiodirektør
DR

Kursskifte tak

3. JUNI - I historiens løb har danskerne flere gange gjort noget andet end magthaverne ønskede. For hundrede år siden væltede man således konseilspræsident Estrup, og i løbet af besættelsestiden fik befolkningen efterhånden en anden holdning til besættelsesmagten, end regeringen havde.
I 1972 stemte danskerne ja til EF med 63,4 procent. I 1986 var ja-stemmetallet faldet til 56,2 procent og i 1992 var det 49,3 procent. Efter at de store partier havde givet danskerne løfter om mindre union fik man et ja på 56,8 procent. I 1998 faldt det til 55,1 procent. Derfor er du bare med i en naturlig udvikling, når du stemmer nej.
Giv politikerne en chance for et kursskifte i EU-politikken. Det sikreste sted er liste N - Folkebevægelsen mod EU.

Niels L. Petersen
Kandidat for Liste N.
Hovedvejen 33
Rejsby, Skærbæk

Det svære EU valg

3. JUNI - Som varm tilhænger af et nært fællesskab i Europa beklager jeg dybt, at jeg denne gang føler mig nødsaget til at stemme på et modstanderparti eller stemme blank.
Jeg har altid været modstander af landbrugsordningerne med de store tilskud, men de har dog haft en vis begrundelse, og svindlen på området er jo ikke i sig selv ordningernes skyld, men grådighedens.
Og grådigheden kender tilsyneladende ingen grænser i EU.
Min beslutning om nu at gå over til modstanderne skyldes dels det store frådseri med lønninger med mere til både valgte og ansatte, dels risikoen for, at afgående kommissionsmedlemmer genudnævnes, og endelig fænomenet dobbeltmandat samt valget af politikere, der er gået på pension på grund af alder.
Jeg tror ikke, det er muligt for et menneske at bestride både et medlemsskab af EU-parlamentet og et medlemsskab af Folketinget ordentligt.
Og det er i alt fald ikke nødvendigt at bruge dobbeltmandat eller at vælge politikere, der er gået på pension på grund af alder. Der er jo folk nok, der er mindst lige så kompetente.
Jeg håber, at rigtig mange vil tage samme standpunkt, som jeg har gjort.

J. P. Rahbech Pedersen
Jorden Rundt 37,
7200 Grindsted

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her