Læsetid: 2 min.

Second to Århus

Debat
19. juni 1999

Det rytmiske Musikkonservatorium og Det højeste niveau

MUSIKALSK
Organiseret undervisning i at spille jazzmusik har eksisteret i Danmark siden begyndelsen af 1930'erne, men indtil 80'erne aldrig under de former og på det niveau, der tilbydes studerende på musikkonservatorierne.
Forsøg på at skaffe husly til jazzen på de eksisterende konservatorier mødte stærk modstand.
Derfor var det et markant gennembrud, da der i 80'erne blev etableret en selvstændig, offentlig konservatorie-undervisning i rytmisk musik, og man var dengang godt klar over, at det var resultatet af en debat, der havde strakt sig over et halvt århundrede.

Flere lederskift
Tilmed fremgik det, at når der nu endelig blev startet et rytmisk musikkonservatorium, så skulle det ikke stå tilbage for de allerede eksisterende, 'klassiske' konservatorier.
Naturligvis kunne dette mål ikke realiseres fra den ene dag til den anden. Der måtte flere lederskift til, en voksende lærerstab skulle afprøves og tilknyttes, de oprindelige lokaler på Dr. Priemesvej på Frederiksberg blev utilstrækkelige, men afløstes af stærkt forbedrede faciliteter i det frugtbare miljø for kunstneriske uddannelser på Holmen.
Og i forlængelse af den stadigt udbyggede uddannelse startede så i 1996, med kulturministeriel tilslutning, den fireårige forsøgsperiode med en toårig overbygningsuddannelse i rytmisk komposition, forestået af Bob Brookmeyer.
Nu begyndte det at ligne konservatorie-uddannelse på højeste niveau, som i København og Århus, med overbygning og professorat. Så meget desto mere skuffende har det været, at forsøgsperioden, på det rytmiske konservatoriums initiativ, er blevet afkortet fra fire til tre år og fra tre til to hold, hvoraf det andet blev færdigt tidligere på måneden.
Derfor mine hidtidige to kommentarer (den 21. august 1998 og den 10. juni 1999), til en udvikling, som jeg ikke har kunnet tolke som andet end et faldende ambitionsniveau fra konservatorie-ledelsens side.
Ganske vist siger rektor Peter Danstrup nu i sit læserbrev den 16. juni, at når man "for to år siden vedtog at afvikle komponistuddannelsen, var det i erkendelse af, at vej-en frem mod pilotprojektets status som overbygningsuddannelse var politisk ufarbar."

Danstrup uspecifik
Unægtelig en overraskende oplysning i betragtning af at Kulturministeriet blot et år før havde givet grønt lys for projektet. Men Danstrup undlader at oplyse, hvad "politisk ufarbar" vil sige i denne forbindelse.
Til gengæld oplyser han, "at der nu tegner sig konturerne af et nyt uddannelsestilbud i komposition på RM, som naturligvis vil udnytte de erfaringer, vi har høstet med Brookmeyers projekt." Og det er dog noget.
Men igen er Danstrup uspecifik. Uddannelsestilbud på hvilket niveau f.eks.? "Udnytte erfaringer", men ikke Brookmeyer selv?
Danstrups indlæg følges af to støtte-erklæringer. Billy Cross, som er lærer under Danstrup, udtaler, at som "musiker med en succesfuld international karriere i mere end 30 år" kan han "uden skygge af tvivl sige, at Peter gør sit arbejde virkelig godt." Og det er da et betryggende udsagn.
Men det var altså ikke det min kommentar handlede om.

Rækker ambitionerne
Danstrups rektor-kollega fra Århus, Erik Bach, forsikrer, at ovre hos ham bekymrer de sig ikke om, hvem der er second to none i henseende til rytmisk musikundervisning.
Nej, selvfølgelig ikke, for det er jo ikke problemet på Det jyske Musikkonservatorium, som har både professorat og overbygning i rytmisk musik.
På Det rytmiske Musikkonservatorium, som ikke har nogen af delene, kunne man derimod med rette bekymre sig om, hvorfor man netop her ikke er second to none hvad rytmisk musikundervisning angår. Men dertil rækker ambitionerne åbenbart ikke.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her