Læsetid: 2 min.

AF-agurk

Debat
20. juli 1999

Der sad jeg så på AF - parat til et par flade

UDDANNELSE
"Du trænger vist efterhånden til et par flade agurker", sagde kvinden på AF. "Hva'ba'?", sagde jeg. Der måtte være tale om en tanke-torsk, eller, da det var lige før frokosttid, havde hun måske kun sine flade agurkemadder i tankerne. "Du sagde noget med agurker?" "Næ, nej - jeg tror du trænger til - øh - at tænke dig lidt om! Hvorfor gik du ikke til eksamen? Du ødelægger hele din handlingsplan."
Uddannelses-orloven havde bestået i tre fag på HF - med dobbelt timeantal for at nå over de krævede 20 timer om ugen. Mit valg havde været fagene: Samfundsfag (på lidt højere niveau), filosofi og psykologi. AF-kvinden havde skrevet i sin (undskyld min) handlingsplan, at jeg ville opkvalificere mig, og det var sandt nok.
Da jeg tidligere havde frekventeret universitetet, skulle jeg ikke bruge en eksamen i den sammenhæng, og loven krævede kun, at man fulgte undervisningen. Det havde altid forekommet mig, at lærer og censor lignede sursyltede agurker, altimens jeg følte mig som en portion knaldrøde rysteribs. Så det ville jeg ikke længere udsætte mig selv for.
Pludselig faldt det mig ind, at de måske på AF var ved at brække sig over ordet handlingsplan - at de måske erstattede det med et ord som agurk - for at overleve. Jeg fik helt ondt af agurke-kvinden. Men det varede ikke længe!
HF-fagene havde jeg valgt, fordi det efterhånden var vanskeligt, som arbejdsløs at finde ud af samfundets - ja verdens - rette sammenhæng.
Aviser var der ikke råd til dagligt, man nøjedes med dagbladenes billige tilbud, hvilket betød en del avisløse dage. Det gav ganske vist et godt indblik i de forskellige redaktionelle linier - men sammenhæng gav det ikke. Selv i et job som kontorassistent er almen viden ikke at foragte.
Der sad jeg så på AF, parat til et par flade. Straffes skulle jeg i hvert fald, nu da jeg skulle i jobtræning. Det måtte blive i Herlev, selvom jeg bor på Amager. "Nej, det vil jeg ikke", sagde jeg. Det var ganske uhørt, men det virkede. Pludselig var der fire forskellige valgmuligheder - på Amager.
Denne jobtræning viste sig at være fuld af udfordringer, så jeg blev rigtig glad for det, men desværre måtte jeg i slutningen sygemelde mig. Agurke-kvinden havde ikke glemt sit nederlag, så hun meddelte A-kassen, at jeg sikkert slet ikke stod til rådighed for arbejdsmarkedet.
Den ansatte i A-kassen sagde, at de ofte foretog sig de besynderligste ting på AF, og hvis jeg ellers var raskmeldt, var der ingen problemer. Sikken lettelse!
Næste gang jeg skulle til samtale på AF, var det en helt anden, som aldrig nævnte et ord om agurker.
Fork. af red.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her