Læsetid: 3 min.

Læserdebat

24. juli 1999

Den gode danske avis?

21. JULI - I dette forår har Information, til flere af mine bekendtes (læsere af den mindst ringe), ærgrelse indført nye skrifttyper og en bred spalte til korte notitser for oven på alle sider, samt en lille fane til orientring om, hvordan man kan rubricere det, man nu skal læse. Jeg selv tager næsten hver gang avisens små ændringer med smil, for så sker der da noget. Og de nævnte ændringer har gjort avisen lettere at læse og overskue. Lad det være sagt med det samme, Information er den eneste dansksprogede avis, jeg gider bruge tid på. De udenlandske har jeg hverken adgang eller råd til. Men i herværende dagblads lille serie om udenlandske aviser, er der flere på hvilke skribenten så godt som ikke kan sætte nogle pletter. Det lyder sør'me ellers ikke dårligt, sådan en avis kunne jeg nu godt tænke mig at have i abonnement.
Her midt i agurketiden, finder jeg det på sin plads at stille Information det spørgsmål, hvad der skal til for at lave en dansk udgave af Le Monde, El Pais eller hvad de aviser, hvis sprog jeg ikke behersker, nu hedder? Arne Viktor Nielsen påpeger jo med rette, i sin kronik onsdag den 14. juli, at det er mystisk, hvordan rigtige nyheder bare forsvinder ud i den blå luft, når den såkaldte agurketid indtræffer (heldigvis altid samtidig med journalisternes ferieperiode). Han hævder sågar, at denne femte årstid kun indtræffer i Danmark?! Jeg er naturligvis godt klar over, at oplagstal betyder en hel del for kvaliteten af en avis' journalistik, og jeg ved også godt, at Information ikke just har landets største oplag. Men alligevel... er det ikke også den første undskyldning? Det er det samme, der ligger bag den lidt søgte serie om agurketiden: man gør en dyd af nødvendigheden. Det var da vældig interessant at høre om, hvordan Henrik Dam Kristensen begyndte at ryge pibe. Er en sådan måde at vinkle på mon taget fra Le Monde? Og gad forresten vide, hvor ofte just omtalte franske organ blot laver sine artikler på baggrund af, eller måske direkte kopieret fra Ritzau eller andre nyhedsbureauers faxer? Information har selv tidligere, i en artikel om bladet Press, nævnt den opsøgende og vedholdende 'irriterende' journalists vigtighed for god journalistik.
Information er efter min mening den bedste danske avis der fås. Måske er et af dens aller-største attraktiver, at man er fri for et hav af åndsvage annoncer på hver eneste side, eller flere sektioner fyldt med jobannoncer eller erhvervsstof og børskurser. Alene det afholder mig fra at læse næsten enhver anden dansk avis. Men selv for Information kan det kun blive bedre. Lad os se det!

Mogens Georg Andersen
Jens Baggesensvej 8, 3. th.
8210 Århus C

Den danske sprog...

Denne sætning er et eksempel på et ordspild, der bliver meningsløs, dersom en retskrivning ikke findes. Spørgsmålet er speeller jeg læserens tid, eller speller jeg på en dobbelttydighed. Uden en korrekt stavemåde mister vi muligheden for at udtrykke os nuanceret . Men ifølge lederen d. 22.7. ville det heller ikke være den store ulykke, om vi vendte tilbage til tiden, før almuen lærte at læse (almindelige mennesker skal jo nok klare sig ved at se på billeder og pege på ikoner). Kun ved at have en fast og fælles struktur at samtale i er det muligt at bremse de magtfuldes værste overgreb

Geert Heldager Nielsen
2860 Søborg.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu