Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
16. juli 1999

Hilsen fra Spanien
10. JULI - Det spanske dagblad El País er ubetinget en af Spaniens tre-fire bedste aviser, og det må formodes at de af Informations læsere, som læser spansk og er interesseret i at fordybe sig i en spansk avis, i forvejen er bekendt med, hvad der stod om denne spanske avis i Information den 3. juli. Skønt vi har taget hul på årets mediemæssige agurktid, er det vanskeligt at se en redaktionel begrundelse for at anvende så megen spalteplads på noget, som er ganske overflødigt.
Navnlig i betragtning af at - i samme nummer af Information - adskillige debatindlæg er blevet forkortet betydeligt, bl.a. mit eget.
Når man har levet næsten en tredjedel af sit liv i Spanien, vil man selvfølgelig være kritisk interesseret i det stof, Information publicerer om landet, og samtidig også gerne bidrage til at nuancere de indtryk, Information giver sine læsere af dette store, og alt andet end homogene land. Især når man sidder og krøller tæer over en fuldstændig ligegyldig helside om Andalusien i Information den 5. juni, som man til nøds kan forvente af et ugeblad. I de sidste 12 år har jeg indsendt 18 feature-artikler om Spanien med en masse research som grundlag, men de er alle blevet refuseret. 17 er blevet offentliggjort andre steder, fire af dem også i det øvrige Skandinavien.
Nr. 18 har befundet sig hos Informations redaktion siden medio april. Men Spanien har lært mig at være tålmodig, por eso yo espero.
Fork. af red.

Martin Elmer
forfatter

Samfundets skyld
15. JULI - I '70'erne voksede den opfattelse frem, at sociale og psykiske fænomener er samfundsskabte. I 90'erne er denne forståelse blevet en del af almendannelsen: Er der noget i vejen, så er det samfundets skyld.
Dengang var det ikke mindst Information, der brød vejen for de nye erkendelser. Men i dag er det samme Information, der er en del af vanetænkningen. Således senest med en 'ny serie' der har fået titlen 'Had til samfundet'. Første kapitel (d. 14. juli) handler om den østrigske fremmedhader Franz Fuchs, der med en serie rørbomber har slået fire mennesker ihjel og såret endnu flere. Alt i artiklen peger på, at Franz Fuchs er en undtagelse: Sær i barndommen, underlig i skolen, af alle karakteriseret som afviger og enspænder.
Alligevel lyder standardteksten til serien, at Information sætter fokus på en række sager, 'hvor det moderne samfund har frembragt udbrud af had og vanvittig vold.' Jamen: Tænk jer da om. Er der noget i artiklen, der tyder på, at Franz Fuchs er 'samfundets skyld'? Kære redaktører: Slå automatpiloten fra, undgå de værste udslag af vanetænkning. Nu da avisen har fået nyt layout, kunne næste tiltag jo være: Ny tænkning. Bare lidt!
Eventuelt som en forsøgsordning, finansieret af bladets årlige udviklingsstøtte! Kan i givet fald droppes, hvis den ikke slår an.

Lars Qvortrup
Skovalleen 5
5250 Odense SV

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her