Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
15. juli 1999

Krig er godt
14. JULI - Jeg skal ærligt ind-rømme, at jeg i begyndelsen var skeptisk over for den nye danske krigeriske udenrigspolitik. At overtræde international anerkendt folkeret anså jeg for det glade vanvid, og at vi deltog i bombningen af en civilbefolkning chokerede mig i den grad, at jeg i lang tid efter hverken kunne tale eller skrive - og endda mente jeg, at vi burde stille Nyrup, Helveg og Hækkerup for en international krigsforbryderdomstol.
Men nu er jeg begyndt at forstå, at der alligevel var en dybere mening med galskaben.
Først fik den amerikanske våbenindustri solgt alt sit farlige gamle skidt. Jo, det gjorde godt at få det destrueret. Ydermere har den globale medicinalindustri ligeledes tømt lagrene, og også nødhjælps-industrien tjener store penge. Krig skaber vækst - og nye behov. En fredsskabende aktivitet er for eksempel nu blevet påkrævet. Hvordan skulle det kunne lade sig gøre at skabe alle disse nye hensigtsmæssige behov, hvis ikke først krigen havde været der.
Ellers ville demokratiet ikke kunne bestå, i hvert fald ikke et magt-elitært demokrati, som vort repræsentative danske folkestyre.
Fork af red.

Jens Emborg
Jacob Lindbergs Vej 12
2400 København NV.

Moralister
11. JULI - Når så mange bebrejder Klaus Rifbjerg for at kalde forsvarerne af NATO's bombardementer af Serbien for krigsgale (f.eks. Stig Dalager i Politiken den 8. juli), kan jeg godt forstå dem. Rifbjerg skyder lidt ved siden af, men de ræddes vist ved lyden af kanonen, og se som de gebærder sig af frygt for næste knald, og forsikrer om eget engagement, om deres medfølelse og humanisme, og bekymrer sig for Rifbjergs åndelige tilstand. Jeg derimod vil kalde dem for bundløst moralsk afstumpede.
Der er intet, jeg gentager intet, moralsk forsvar muligt for at bombardere Serbien med det formål at standse rædslerne i Kosovo. Standsningen af rædslerne var et formål blandt de meget få, som moralsk kan retfærdiggøre krig, hvis og kun hvis formålet tilstræbes af al magt og formålet opnås. En militær invasion af Kosovo ville således kunne retfærdiggøres.
Men bombardementerne af Serbien har ikke forhindret en eneste rædsel, frelst en eneste kosovar, eller reddet et eneste hus. Det kunne vides i forvejen. Nu ser vi det. Og bødlerne er kommet velbeholdent hjem. Derfor er bombardementerne af Serbien en krigsforbrydelse uden nogen som helst formildende omstændigheder. Eller krigerisk moralisme, om man vil, hvad der kommer ud på et. K. E. Løgstrup har om moralisme sagt: "Moralisme er moralens måde at være umoralsk på."
Fork. af red.

Ole Andersen
Valby Langgade 216, 2.
2500 Valby

Doping og tv
13. JULI - Cykelsport i tv har en sommersæson og en vintersæson: Om vinteren er der forargelse over doping, om sommeren er der betagelse af doping. Og aviserne prøver at hænge på, inklusive Information. Det er stort set de samme mennesker, der er foran skærmene hele året. Det er dem og deres børn, det drejer sig om. De vil begge dele. Hvordan skulle det så kunne blive anderledes med doping - i et demokratisk samfund?

Keld Brikner
Elmevej 38660
Skanderborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her