Læsetid: 2 min.

Ret til at hade

15. juli 1999

Lad os bare få blotlagt lidt kulturhad

Kultur
Kultur, jeg hader . P1 kører en sommerkampagne, hvor forskellige koryfæer fra DR's kulturelle persongalleri får lov til at lufte deres had. Nogen hader ikke rigtigt, men legitimerer ved at sige, at hvis de ikke hader, så er de jo ligeglade, og hvad er værre end had - jo, det er ligegyldighed.
Men ellers er der jo teatret, skuespillerne, instruktørerne, scenograferne, scenefolk og alle de komplet overflødige receptionsløver man kan lægge for had. Og måske allerværst af dem alle - publikum, som for at understrege det, kaldes 'Arte-publikummet'. Der er had mod teatret, som ikke giver oplevelser man kan leve videre med, bearbejde og lære noget af - og så endnu en gang Arte-publikummet, som med rabatordninger og valg af forestillinger nok er et ordentligt had værd.

Brægende tremmekalve
Uinteresserede går de i teatret som brægende tremmekalve, der skubbes rundt i teater efter teater. Ureflekterende ser de den ene forestilling efter den anden, stadig småbøvsende efter middagen og den halvdårlige rødvin - og så endda med rabat! Joh..., P1's kulturradikale journalister har virkelig lov til at hade teatret.
Hvad vil P1 med en hade-kampagne? Følge efter Ekstra Bladet, som for nogle år siden kørte en hadekampagne, hvor vildtfremmede mennesker slog vildt ud med armene mod alt og alle.
Eller følge i Politiken og Morten Sabroes fodspor, i den almindelige trend med nedgørende og selvforherligende journalistik. Hvem er de rigtige til at sige, at netop deres had er berettiget. Rindal hadede moderne malerier (smørerier).

Svante hader sejlture
Borgerskabet hadede Wilhelm Freddie, Jens Jørgen Thorsen, Asger Jorn. Engang var det smart at hade Gustav Winckler - der hadede Povl Dissing, da han kom frem, og som mig bekendt aldrig har hadet nogen.
Svante derimod hadede stormagasiner og sejlture, det sidste fordi han blev søsyg og derfor ikke kunne komme til Sverige. Svenskerne elsker danskerne , bortset fra overlægen i Lars von Triers Riget, og danskerne hader svenskerne, når de vinder i fodbold.
Etnisk, økonomisk og ideologisk had har undskyldt mord, tortur, meningsløs vold og adfærd. Så lad os bare få blotlagt lidt kulturhad, så kan vi grine lidt af det og sige æv bæv, jeg har ret til at hade dig, og dét du står for - fordi jeg har ret!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu