Læsetid: 2 min.

Alsidigt teater

Debat
16. august 1999

Lad ansøgerne til chefposterne i Det storkøbenhavnskeTeaterfællesskab vise, hvad de vil med teatrene - også selv om det bliver lidt mere ustyrligt

Teater
Nu er så, langt om længe, ordningen for Det storkøbenhavnske Teaterfællesskab på plads, og de tre teaterkyndige medlemmer, som skal sikre en større teaterindsigt i den i øvrigt politisk sammensatte styrelse, er udpeget af kulturministeren.
Ordningen er ganske vist kun midlertidig, for allerede om et lille år overtager Hovedstadens Udviklingsråd styrelsen, og tre teaterkyndige personer skal ikke længere være medlemmer, men blot et rådgivningsorgan for udviklingsrådet.
Det midlertidige er noget formelt, for den midlertidge styrelses beslutninger rækker otte år frem i tiden. Det er den, som skal beslutte teatrenes 'profiler' og ansætte de syv teaterchefer, som fra 2001 og i op til syv år skal lede tea-trene.
Derfor bør den midlertidige ordning ikke passere uden kommentar.
Ministeren har som de tre teaterkyndige medlemmer af styrelsen udpeget Mai Buch, Kaspar Rostrup og Waage Sandø. Mai Buch har i en kort årrække været en glimrende økonomidirektør på Det kgl. Teater og er sikkert i det hele taget et udmærket menneske, men en omfattende, mangeårig indsigt i 'teatret' og dansk teaters personkreds, hvorfra de kommende teaterchefer skal vælges, kan hun ikke siges at have.
Med et samtidig styrket sekretariat for Teaterfælles-skabet, er det ikke økonomisk, administrativ teaterkyndighed, styrelsen har behov for.

Skarpere profiler
Det er meddelt, at de tre teaterkyndiges første opgave er, i samarbejde med sekretariatet, at udarbejde 'skarpere profiler' for Fællesskabets seks producerende teatre end dem, de hidtil har fungeret med. Profilerne skal bruges til at tiltrække og måle chefstillingernes ansøgere på.
Der er noget selvmodsigende i, at det fra Statsradiofoniens oprettelse skabte begreb 'alsidighed', som står i loven om Fællesskabet, kan udmøntes i seks definitioner, eller at teatrets kendte og endnu ukendte mangfoldighed skulle kunne det.
Fællesskabet kan eventuelt beslutte nogle få hoved-
kategorier. At man ønsker at have et musikteater, et morskabsteater eller lignende.
Men det er en teaterleder, som i givet fald skal finde ud af, hvad morskabsteater er i dag. Lav to morskabsteatre og de vil, alt efter deres chefer, profilere sig vidt forskelligt.

Ustyrlige ansættelser
At lave teater er at investere tillid i personer med kunstneriske kvaliteter. I stedet for, at ansøgningskredsen skal begrænses af på forhånd skarpt definerede profiler, som uundgåeligt vil tilstræbe at danne et slags administrativt mønster, så start med personerne.
Blandt de kvalificerede ansøgere vil der ikke være nogen ukendte og ikke nogen, som ikke har et praktisk og mentalt billede af de syv teaterhuse, som udbydes.
Lad dem beskrive, hvad de vil med det hus, de søger, og dan så ud fra det det overordnede mønster, som styrelsen ønsker skal præge Fællesskabet en lille halv snes år frem i tiden. Det kan give en lidt mere ustyrlig ansættelsesprocedure, men også et mere spændende resultat.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her