Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

31. august 1999

Velfærdsstaten svigter børnene
25. AUG. - Kære Ole Schouenborg. Tak for din kronik den 24. august 1999. Jeg er enig i meget af dit budskab. Især i forældrenes mangel på erfaring med småbørn og forvirringen om, hvordan det, vi tidligere kaldte for opdragelse, skal praktiseres. Forældrenes forvirring og de synlige, skræmmende konsekvenser af vort eksperiment med børnene bør selvfølgelig stemme til eftertanke. Dit forslag om at tage et opgør med fagbevægelsen og sikre en barselsorlov med fuld lønkompensation er sympatisk, men uinteressant. Det er korrekt, at uden penge gør det ondt. Men en stor del af de nuværende for-ældre er jo også et produkt af en institutionaliseret opdragelsesløs opvækst. De aner ikke, hvad opdragelse eller værdiformidling er og har ingen strategi for at praktisere det. De har jo aldrig set eller oplevet det. Det er måske snarere her, problemet ligger. Så hvad skal vi gøre ved det? Mener du virkelig, at vi kan skabe forandring til det bedre ved forkælelse, rådgivningsmæssigt og uddannelsesmæssigt, af kommende og nuværende fejlprogrammerede børn forklædt som forældre?

Ole Ravn Jørgensen
Nørremarksgyden 21
5750 Ringe

Hvad er fremmedhad?
25. AUG. - Kære David Rehling. I anledning af din leder 'Rejse til hadets land' den 25. august vil jeg bede dig forklare, hvorfor du opfatter følgende citat af Pia Kjærsgaard som udtryk for fremmedhad: "Den nuværende masseindvandring er en alvorlig trussel mod Danmarks fortsatte eksistens som fredelig vel-færdsstat". Og i forlængelse heraf et par spørgsmål mere. Mener du, at det pr. definition afspejler fremmedhad, hvis man mener, at der skal være grænser for indvandringen? Og kan du i benægtende fald give et bud på, hvordan en begrænsning, som ikke er udtryk for fremmedhad, kunne se ud?

Jørn Loftager
Holmensvej 2
8400 Ebeltoft

Alle kan hjælpe
30. AUG. - Svar til Lone Nørgaard, cand.mag. (kommentar den 30. aug). Jeg undrer mig over hvorfor der ikke findes noget så provokerende som hjælpsomhed. At vi bliver onde, når andre er gode. Netop, som du skriver, at du anklager Leif Bork Hansen for overhovedet at hjælpe nogen, når han ikke kan hjælpe alle.
Som jeg ser det, er det dog heldigvis sådan, at ingen kan hjælpe alle, men alle kan hjælpe nogen - og her finder jeg at det i høj grad er en avisoverskrift værdig, at man hjælper og oplyser om, hvor der er brug for hjælp her og nu. Netop med dette formål har Leif Bork Hansen jo gennem medierne informeret om serbernes ulykkelige situa-tion. At der deri er tale om en offerhandling, har jeg svært ved at se.
Ydermere kan jeg ikke se hvor skattepenge og svage politikere kommer ind i billedet i forbindelse med denne sag om de serbiske flygtninge: Det er jo netop nu blevet offentliggjort, at flygtningene lever af frivilligt - efter skat - betalte penge. Og politikerne har efter snart et helt års betænkningstid stadig ikke ændret noget. Er der mon ikke en vis tilbøjelighed til at angribe, dér hvor man ikke selv tør eller vil handle?

Julie Katrine Goldschmidt
sognepræst ved Lyngby kirke

Ud
Ercan Cicek, en af Vollsmosedrengene med adresse i Nyborg Statsfængsel, udtaler, at han aldrig ville have sparket døre ind hos pensionister og frarøvet dem kontanter, hvis han havde vidst, at han fik en udvisningsdom til Tyrkiet. For i Tyrkiet havde tilsvarende forseelser givet 30 år. Tak for oplysningen. Af den kan man lære, at der er to veje frem: 1. Udvisning til hjemlandet efter én chance 2. Deportation til ikke-beboet ø på Færøerne med de samme faciliteter som tyrkiske fængsler. Hvis politikerne ville være så rare at bestemme sig, før jeg 1) bliver pensionist 2) flytter i ghetto med etniske danskere 3) søger tilladelse til at bære håndvåben.

Lone Nørgaard
lektor, cand.mag.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu