Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
19. august 1999

Jernbanen uden gods
16. AUG. - Jernbanen, og i hvert fald den skinnebårne godstrafik, synes at være på vej mod at blive afviklet i det kommende århundrede. Misèren påvises velgørende klart i lederen 'Sonjas rådne sveller' i Inf. den 13. august.
Jernbanens infrastruktur er nedslidt, og det samme gælder den politiske bevågenhed og investeringsvilje. Samtidig udsendes der nedslående signaler fra såkaldte trafikforskere og tvivlsomme analyser fra Transport-rådet: Godstransporten på skinner skal beskæres og sidebaner og strækninger i tyndt befolkede områder nedlægges. Det er deprimerende læsning. For faktisk burde man gå den modsatte vej: At bevare jernbanenettet og genoplive nogle af de nedlagte strækninger (energikrisen i 1973 er lykkelig glemt). Endvidere har en entreprenør som Privatbanen Sønderjylland i det små vist, at der kan være rimelige muligheder i at fragte gods og udvikle en logistik til specialiserede indenlandske transport-opgaver med benyttelse af mindre befærdede strækninger. Men når den hjemlige jernbanetransport er i defensiven samfundsmæssigt og politisk, og når der omvendt kræses for motorvejstilhængerne og asfaltlobbyen, hænger det måske også lidt sammen med den stigende bilfascination i befolkningen og fraværet af en engageret og kritisk offentlighed på jernbaneområdet, der kunne give trafikforskere og trafikpolitiske ordførere et modspil.
(Fork. af red.)

Leif Kajberg
Klirevænget 31
2880 Bagsværd

DSB gods
16. aug. - I pressen har der i de sidste dage været forargelse over, at der i de sidste fem år er "hældt 2,4 mia. kr i DSB Gods". Heraf er de 773 mio. er gået til investering og resten til drift, (dvs. ca. 500 mio. kr pr år).
Alternativet til DSB Gods er lastbil og varebil. Hvor meget har de mon modtaget de sidste fem år ?
Det drejer sig dels om det meste af udgifterne til vejene, dels om ulykkesomkostninger i forbindelse med trafikulykker. Som udgangspunkt for det følgende tager jeg 1991, fordi jeg her har data (fra Vejdirektoratet).
I 1991 skete 808 ulykker, hvor lastbil/varebil var involveret. Der var 2.489 personskader i forbindelse med disse ulykker. Prisen for en personskade varierer meget. Vejdirektoratet har i en rapport fra 1998 vist, at nogle personskader koster samfundet mellem 20-50 mio. kr. DSB Gods modtager altså et beløb om året, der svarer til 10 af de dyreste personulykker. Jeg gætter på, at der, blandt de 2.489 personskader, er flere end 10 i den dyre kategori. Hvis alle de andre 2.479 ulykker var gratis for samfundet, ville det ellers vise, at DSB Gods og bil-transport er sammenlignelige, hvis man ikke tager vejslidet i betragning.
Hvis vi antager, at hver ulykke i snit koster samfundet 10 mio. kr., er udgiften for 1991 ulykkerne 24.890 mio. kr., dvs. 24,8 mia. kr. Er udgiften 1 mio. kr i snit, er udgiften for 1991, 2,48 mia. kr., hvilket er tæt på det beløb, som DSB Gods har fået til fem år inkl. investeringer.

Gretter Aggernæs
Strandbouldvarden 62B
2100 København Ø

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her