Læsetid: 2 min.

Læserdebat

Debat
30. august 1999

Cuba va!
25. AUG. - Midt i juli måned kom jeg hjem fra min anden rejse til Cuba (i løbet af et halvt år). Jeg havde haft endnu en positiv oplevelse på øen, men endnu engang blev jeg i Danmark mødt med den ene negative artikel efter den anden om Cuba, ikke mindst i Information.
Det indtryk man får gennem disse er, at Cuba via ny lovgivning nærmest er blevet en politistat, hvor cubanerne ikke må omgås udlændinge. Herved kommer folk til at forestille sig et diktatur, der vil kontrollere alle sine borgere og sikre, at de ikke får andre informationer og meninger end diktaturets. Et sådant billed stemmer imidlertid ikke overens med de oplevelser, jeg havde efter sammenlagt knap en måneds ophold hos almindelige cubanere.
Det, det drejer sig om er, at myndighederne nu forsøger at holde ludere, tiggere samt sortbørssælgere fra turisterne, så hvis en cubaner er sammen med en turist, kan denne derfor blive stoppet for at legitimere sig og forklare sit ærinde. Det drejer sig om at bekæmpe sort økonomi og ikke andet.
Rejs selv til Cuba og oplev sandheden!
(Fork. af red.)

Anny Holmgaard
Slesvigsgade 29
8800 Viborg

Forskellen er ens
25. AUG. - Forleden dag sad jeg og bladrede i min Bibel: "Enhver mand, der beder eller taler profetisk med noget på hovedet, bringer skam over sit hoved.
Men enhver kvinde, der beder eller taler profetisk med utildækket hoved, bringer skam over sit hoved; hun kunne lige så godt have raget håret af. Ja, for hvis en kvinde ikke tildækker sit hoved, kan hun lige så godt lade sig klippe.
Men da det nu regnes for en skam, når en kvindes hår er klippet, eller hendes hoved raget, skal hun have hovedet tildækket" (1 Kor 11, 4-6) Afsnittet, som dette er taget fra, hedder "Kvindernes hovedbeklædning ved menighedens sammenkomster".
Sidst jeg var i kirke, var der ingen kvinder med hovedbeklædning. Mit gæt er, at enten skyldes dette, at kapitel elleve i det Første Korintherbrev er revet ud af min sognepræsts Bibel, eller også underkender Folkekirken simpelthen Paulus som en Guds mand. Men sikkert er det, at betragter man sig selv som kristen, så kan man ikke kalde Islam for kvindeundertrykkende uden ved Himlens port at skulle høre:
"Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I lukker himmeriget for mennesker. Selv går I ikke ind i det, og dem, der vil ind idet, tillader I det ikke." (Matt 23, 13).
Det er bare spøjst, at Camres Folkeparti støtter kristendommens særstatus i Danmark. Hvorfor skal muslimerne lide under vi danskeres mangel på konsekvens i overholdelsen af vor religions forskrift.
Men selvfølgelig, "I hyklere", I giver aldrig op, gør I?

Andreas Nylandsted
Benediktson
Snavevej 1
5683 Haarby

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her