Læsetid: 2 min.

Læserdebat

10. august 1999

Den glemte krig?
5. AUG. - USA har atter bombet i Irak. Der er efterhånden ikke noget nyt i det. Der er heller ikke noget nyt i, at USA leger Verdens politibetjent - men det betyder ikke, at vi skal acceptere det. For det står efterhånden mere og mere klart, at det ikke vil lykkes USA at vælte Iraks diktator, Saddam Hussein. Olieembargo og bomber rammer den irakiske befolkning mere end det rammer landets leder. Og ved hjælp af et effektivt propaganda-apparat er det nemt at give folk en fornemmelse af, at alle landets ulykker kommer ét sted fra - USA. Når folket kan se en ydre fjende, står de sammen. Samtidig med, at deres levevilkår forringes af embargo og bomber.
USA opnår det stik modsatte af deres erklærede mål. Vesten tier og samtykker. Men dette er ikke vejen frem. Bombningerne og olieembargoen bør standses straks. I stedet skal Vesten støtte den demokratiske opposition, både moralsk og økonomisk. Man bør lave bistands- og udviklingsprogrammer, der hæver befolkningens levestandard. For hvem tænker på demokrati, når man er ved at dø af sult? Den slags kommer der først overskud til, når overlevelsen er sikret.
Derefter skal vi til at genopbygge tilliden til FN's våbenkontrol - den tillid USA selv har ødelagt ved at misbruge kontrollen som spionage.

Nina Ferdinand Petersen
Skoleparken 10
8330 Beder
og
Alice Rosenkvist
Marielunds Allé 8
8200 Århus N

Miljøgevinsten kan ikke høstes
7. AUG. - I lederen 'Forældede biler' den 2. august skriver es ganske rigtigt, at brintbaserede køretøjer vil kunne blive en forureningsfri teknologi. Men så skriver han, at miljøgevinsten ikke umiddelbart kan høstes.
Det skyldes imidlertid hverken kundernes eller bilkoncernernes holdninger. For alternative brændstoffer er man nødt til at betragte forløbet fra vugge til grav: Produktion, distribution og forbrænding - og es fokuserer kun på emissionen ved det sidste. Produktion og distribution for brints vedkommende har i dag ikke nogen teknisk tilfredsstillende løsning - man kan ikke i dag lagre brint i en bil på en energiøkonomisk måde, så den får en aktionsradius, der bare nærmer sig en benzinbils 500 km og sikkerheden omkring brintlagring både på tankstationer og i selve køretøjet kan give gåsehud. Og det er derfor man nødtvunget har måttet ty til brug af methanol. Det er nemlig en simpel og meget lettere håndterlig form for brintlager, og det er som bekendt meningen at methanolen omdannes til brint om bord på køretøjet for stadigvæk at forbrændes i en brændselscelle. Fremstillingen af brint fra methanol giver desværre ikke hele miljøgevinsten hvad angår køretøjers emission, men skal man bremse de opnåelige miljøforbedringer og vente på den ultimative løsning, der ikke er demonstreret mulig? Det bedste er som bekendt det godes værste fjende.
(Fork. af red.)

Keld Johansen
Haspeholms Allé 4
3600 Frederikssund

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu