Læsetid: 2 min.

Læserdebat

Debat
7. august 1999

Stå fast, Vestager
2. AUG. - På et af Danmarks agtværdige domhuse er indgraveret Med Lov skal Land Bygges, men disse forstandige ord gælder åbenbart ikke præsten fra Lyngby, Leif Bork Hansen, for uanset hans ulovligheder forsvarer han stadig sin tilbøjeligheder til at skjule efterlyste flygtninge ud fra den selvretfærdige betragtning, at medmenneskelige hensyn giver ham ulidelige samvittighedskvaler.
Nu stiger antallet af kirkelige og teologiske støtter som bl.a. præsten Asger Baunsbak-Jensen, Viborgs domprovst Arndt Jessen Hansen, de radikales ordfører i kirkelige anliggender Henrik Svane, professor ved Aarhus Universitet Svend Andersen og andre mediehungrende medløbere vil sikkert følge i de selvpromoverendes fodspor, og en ting er, at individer med tilknytning til den teologiske og klerikale åndssfære sætter sig ud over loven, men når folkevalgte politikere har den utilgivelige frækhed at tilsidesætte det lovens bogstav, de selv har deltaget i nedfældelsen af, så ansporer de selv til letsindig omgang med borgerens retsbevisthed, for hvornår kan et lov-brud undskyldes eller forsvares hvis ens følelsesmæssige eller forsvares hvis ens følelsesmæssige retfærdighedssans tilfældigvis finder det undskyldeligt?
De politiske repræsentanter i det danske folketing, der så u-smageligt har meldt ud om illegal aktivitet, er den geskæftige Elisabeth Arnold (R), den frelste Tove Videbæk (KrF), den altid provokerende Margrethe Auken (SF) og hele Danmarks alfaderlige Arne Melchior (CD). Jeg mener, at det er en særdeles uheldig at profiler sig selv på i en agurketid.

Allan Dybdal
Sofie Brahes Alle
2300 København S

Spørg dog Vorherre selv
3. AUGUST - Nu er Pia Christmas-Møller blevet gået fra den brandvarme post som politisk leder af Det Kongservative, såkaldt politiske, Folkeparti. Og derfor fortsætter - Gud være lovet - det delvist skattefinansierede morskabsteater.
En af de unge i 'partiet' sagde engang i et lyst øjeblik, at nu skulle det igen handle om Gud, konge og fædreland. Var det ikke muligt at få en nærmere forklaring, en dybere frasiger jeg mig omgående, det kan man simpelthen ikke forvente fra den kant, nej, blot en nærmere.
Men vil I lytte til et godt råd?
Spørg dog den øverste leder af det kongservertive foretagende om, hvad hulen I skal stille op: Vorherre selv. For det er sådan jeg forstår ovennævnte udtalelse: At I har en direkte linie opad. Men den fornuftige, konservative Gud vil formentlig nok frasige sig denne umulige opgave, selv om han i sin tid var temmelig kendt for at kunne udføre mirakler, og skabe en hel verden ud af ingenting.
Men, for pokker, I kunne da altid spørge.

Per Sønnichsen
Ungdomsskolevej 11 D
Vojens

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her