Læsetid: 3 min.

En økologisk fugleklat

Debat
14. august 1999

Når man har en økologisk frugt-plantage, skal der udfyldes en anseelig mængde papirer. Blandt andet en såkaldt Gødningsplan

Hul i hovedet
"Ved Plantedirektoratets kontrolbesøg på Deres økologiske bedrift blev det konstateret, at der ikke forelå Mark- og Gødningsplaner. Det blev endvidere konstateret, at der ikke var tilstrækkelig plads i huset til Deres økologiske gæs..." Sådan lyder et uddrag af den årlige næse, som jeg modtager fra Plantedirektoratet. I år var den helt gal. Jeg havde forsømt at indberette gåselorten fra mine ni gæs.
Da vi købte hus for fire år siden medfulgte en tønde land med frugttræer. Husets tidligere ejer har selv podet dem, plantet dem, luget og klippet dem. De er plantet ved fuldmåne i 100 tons økologiske hestepærer, og imellem træerne står diverse mi-rakuløse urter der angiveligt holder skadedyr og onde ånder væk. Og frugtplantagen er statskontrolleret økologisk.

Hellere gæs
Vi anskaffede tre får af racen Shropshire til at æde ukrudt væk omkring træerne. Shropshire gnaver nemlig ikke i barken på træer. Men det vidste vores shropshire øjensynligt ikke, og da de havde sønderrevet et stort antal træer endte de på grillen. Her kommer gæssene ind i billedet. De viste sig at være et godt alternativ til sprøjteri med Roundup. Træerne er kommet frem af vildnisset og vi (og ræven) får gåsesteg til jul, og kommunens børneinstitutioner økologisk frugt om efteråret.
Når man har en økologisk frugtplantage, skal der udfyldes en anseelig mængde papirer. Blandt andet en såkaldt Gødningsplan. Nu skulle man tro, at det var en simpel sag i vores tilfælde af den grund, at vi ikke gøder. Men nej, Gødningsplanen skal udfyldes alligevel, og jeg må i krig med de lange skemaer, hvori indgår sære størrelser såsom dybstrøelse, harmoniarealer, jordbundstyper, klimaområde, gylde, efterafgrødegrundareal og meget mere.

Jeg angrer mine synder
Efter flere svedige aftener bag tabeller og regnemaskine kommer Plantedirektoratet på kontrolbesøg. De finder altid et reglement, der er overtrådt eller afslører en regnefejl et sted i mine skemaer. Proceduren er nu den, at mine forsømmelser overdrages til Plantedirektoratet. Direktoratet skriver et brev til mig, hvori de konstaterer visse uregelmæssigheder og udbeder sig mine bemærkninger. Jeg nedfælder mine kommentarer og angrer mine synder. Plantedirektoratet træffer en afgørelse, som jeg igen kan kommentere eller påklage til Departementet, osv.
Sidste år blev mine gæs taget på fersk gerning i at benytte et for lille gåsehus. At gæssene i øvrigt render frit omkring og kan søge ly hvor som helst er en anden sag, der ikke indgår i reglementet. I år havde jeg undladt at beregne indholdet af kvælstof i efterladenskaberne fra mine ni gæs i Gødningsplanen. Det var jo en alvorlig sag. Den venlige dame fra Plantedirektoratet tilbød dog at hjælpe mig rundt i kvælstoftabellerne, og vi fik sjusset os frem til, at min gåselort bidrager med 0,7 kg kvælstof til en værdi af otte kr. årligt.
Damen fra Plantedirektoratet hjalp mig også med et råd imod de mosegrise, der æder rødderne på frugttræerne. Gennem tiden har jeg fået mange sælsomme økologiske råd, der kun har det tilfælles, at de ikke virker. Plantedirektoratets råd var at komme sild i mosegrisenes huller! Nu fik jeg ikke fat i, om det var spegesild eller ferske sild. Men økologiske skal de vel være.
Uden at forklejne betydningen af vores gåselort har jeg fået den tanke, at Plantedirektoratet måske prioriterer sine ressourcer lidt pudsigt.
I en tid med storproducenter af økologiske landbrugsprodukter, trusler om pollen-forurening fra gensplejsede afgrøder, salmonella og meget mere, forekommer de årlige besøg med efterfølgende bureaukrati overvældende til en 'bedrift' af vores størrelse.
Siden kontrolbesøget har ræven snuppet fire af mine gæs. Det vil jo radikalt ændre på mængden af gåsegødning, hvilket jeg formodentlig må indberette. Men hvad nu hvis ræven under sin ugerning har efterladt en rævelort?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her