Vi burde lade tomheden, doven-skaben og det at lave ingenting trænge sig på, når vi holder ferie
Omtanke
Efter måneders længsel oprandt dagen endelig: ferie!
Tre ugers frihed fra arbejde og en dagsorden, der står på rejse og afslapning med ungerne. Og hvad sker der - allerede et par timer efter jeg er kommet hjem, rødvinen trukket op og hynderne båret ud på terrassen? Ja, så sidder jeg der igen med listerne - de uendelige lister over alt det, jeg synes jeg skal/bør gøre, nu hvor jeg har fri og ikke rigtig skal andet.
Arrangeret hygge
Loftet i soveværelset skal altså males nu, badeværelset skal have en mega-omgang afkalker, rosenbedet skal forvandles til noget smukt, de sidste fem film skal sættes i album, hvis der er en dag med regnvejr - fik jeg i øvrigt hentet dem?
Og vi skal huske at hygge, bruge lang tid på biblioteket, spille spil og lige få slebet de paneler, der har klaret frisag under de sidste måneders stressen ned til ferie.
Måske kunne vi også nå, at få set de familiemedlemmer og venner, vi ikke har set længe, måske lige frem arrangere sådan en helt afslappet sommergrill-fest for en 20-30 mennesker. Det kræver endnu en liste:
Hvem skal med, hvad skal vi spise, og hvilke dele af haven skal ha' en gevaldig omgang, før vi sådan helt skødesløst kan placere borde, duge og parasoller til en helt spontan fest.
Listerne er ikke bare mine. Næ, på bedste husmorvis sørger jeg for at organisere hele familiens sommerferie - på listen altså, for det ville jo være så dejligt, hvis vi alle sammen kunne starte på en frisk efter ferien, hvis der nu bare var ryddet op i skuret og i børnenes klædeskabe, renset tagrender, og hvis bare det sidste brænde er kløvet til vinteren, så... ja, så ville hverdagen sikkert blive helt og aldeles kvalitativt anderledes.
Effektiv afslapning
I hvert fald vil det være fint, om jeg fik samlet materiale til de tre foredrag, jeg har været så letsindig at takke ja til - det lød jo så spændende, da de blev bestilt, og så ville hverdagen efter ferien i hvert fald ikke blive belastet af, at jeg sidder og skriver hver aften - nå ja, så hver anden da - og sikke en lettelse jeg lige kunne få organiseret, planlagt og skrevet ned her. Wow.
Denne gang greb jeg mig i det, da listerne rundede de to sider.
Fandme nej, tænke jeg, ikke mere organiseren, tilrettelæggelse og effektiv udnyttelse af den sparsomme tid til rekreation.
Denne gang skal der slappes af - effektivt!
Ukrudtsfri
Men hvorfor sker det her så tit, og ikke bare for mig. Jeg har talt med flere veninder, som bare gør det samme.
Måske skriver de ikke ligefrem listerne ned, men vi planlægger tit og ofte, hvad vi skal 'arbejde' med, når vi har fri.
Der skal jo være så fint og flot omkring os - der hvor vi slapper af. Vi skal kunne se, at vi prioriterer fritiden og hjemmelivet i køkkenhavens snorlige og næsten ukrudtsfrie rækker, når vi besøger hinanden.
Og det er da så hyggeligt med sådan en hel søndag med skuffejernet - ikke?
Arbejdets normer om overblik og kontrol er umærkeligt inviteret til at invadere den tid, hvor vi ellers skulle være frie og udenfor omverdenens krav.
Effektiviteten er blevet internaliseret som en del af personligheden for det vellykkede menneske.
Eller som min veninde sagde, da hun havde brugt tre nætter på at male hele overetagen:
"Det er ikke så svært at blive ved, når man først er godt i gang."
Nye tanker
Men pointen er vel også, at vi skal lære at lade være med at blive ved.
Det er nemlig ikke særlig produktivt altid at være så forbandet effektiv.
Vi kunne prøve at lade tomheden, dovenskaben og det at lave ingenting trænge sig på, som rum og mulighed for at tænke nye tanker.
Det kan godt være, at det er sjovt at tage på nye strabadserende eventyr i ferien.
Det kan også godt være, at arbejdshverdagen bliver lettere, hvis fritiden udnyttes effektivt til at forberede den, men denne gang står jeg altså af.
Ukrudtet får lov at gro, museerne forbliver ubesøgte, listerne er brændt, og jeg vil lade dagene gå med at være rar ved den Spies-
guide, der har arrangeret charterturen for hele familien.
Eller, som der står i mit horoskop for denne uge, "planeten Pluto står i fint aspekt til Merkur i Løven.
Tiden er inde til at stå af det daglige ræs og lægge stilen helt om."
Vi prøver - et par uger.