Frisind og åbenhed bør være vores varemærke
Danskhed
Informations leder (16/8) mener, jeg har sat mig mellem to stole, fordi jeg vil styrke den danske identitet og gøre åbenhed over for det fremmede til et stærkere element i den.
Jeg mener, at der er stærk sammenhæng mellem menneskers selvforståelse og deres måde at møde det fremmede på.
Når den personlige identitet bliver svag, lukker man af for omverden, fordi man ikke har den selvsikkerhed og det overskud, der skal til for at møde det fremmede med åbent sind. På samme måde er det med et folks identitet. Hvis ikke vores selvforståelse som danskere stikker dybere end symboler som Dannebrog og grænsen ved Kruså, bliver vi indadvendte, og danskhed kommer til at bestå af at beskytte os mod det fremmede.
Det illustrerer de ekstreme højrepartier på bedste vis med deres modstand mod integration af etniske minoriteter og Danmarks engagement i det internationale samfund. De bruger danskheden til at sætte hegn op.
Lære af andre
Jeg finder det derfor vigtigt at være med til at udvikle andre opfattelser af, hvad det vil sige at være dansk.
Vi skal ikke være bange for at tale om den nationale identitet af frygt for at blive sat i bås med dem, der vil sætte hegn om Danmark.
For dermed har vi overladt det til dem at definere, hvad det vil sige at være dansk.
Og i den proces har vi glemt nogle af de fineste idealer i den danske kulturarv.
Dem, der handler om frisind, respekten for det anderledes og viljen til gennem dialog at lære af andre.
Mit motiv for at rejse debatten om fremtidens danske identitet er, med udgangspunkt i en bevidstgørelse om netop de sider i dansk kultur, at udvikle dansk identitet, så den lægger vægt på frisind, åbenhed for det fremmede og internationalisme.
Det skal ske ved at styrke kendskabet til vores kulturarv, vores historie og sprog og ved at gøre Danmark til et internationalt kulturudvekslingscentrum. Jeg vil hamre en tyk pæl igennem myten om, at dansk kultur er en statisk størrelse. Og at den skal bevares som sådan ved at sige nej til halal-slagtning og tør-klæder ved kassen.
I stedet vil jeg være med til at skabe en moderne dansk identitet, som bliver den enkeltes åbning - og ikke værn - mod det fremmede.
Jeg vil gøre frisind, åbenhed og internationalisme til dansk identitets varemærker.