Læsetid: 3 min.

At vandre er at leve

Debat
7. august 1999

Uddrag af tale til Klods Hans Karavanen 1999

Livets landevej
I digtet Den forårskåde muldvarp lader Benny Andersen muldvarpen sige om os:
"Ved denne tid da de deroppe slipper håret løs/hælder stearinen ud af øret/ryster tungen ren for krummer og fortielser/taler om at grave grøfter ind til hin-anden/tunneler ind under gamle skel og slagord.//Ved denne tid da alle har sletter til gode/og der går forår i bukser og vimpler/dukker jeg op af min tue/ med mine vingeskovle skabt til underjordsflyvning/misser mod de letvingede deroppe."
Men hvad muldvarpen ikke ved er, at det er en karavane af Klods Hans tumper, der er på vej til Himmelbjerget. Engang var også vi vinterens muldvarpe, der med slagord og fyndord gravede grøfter til højre og venstre. Vore skovle hedder økologi og bæredygtighed. Nu er vi oppegående og udfriede, gående i den skarpe sol for at se på den natur og det landskab vore ord så tit har beskrevet.

Det fantastiske liv
Og sandt er det, at vi har rystet tungen ren for krummer og fortielser. Vi taler rent ud, nu mere stille og eftertænksomt end ellers. I vor daglige march har tiden gjort os godt. Vi kan tillade os den luksus at lade alle sanseindtryk bundfælde sig gennem det tålmodige filter, før der måske skal sættes ord på. Der må gerne blive meget stående som oplevelse uden ord men knyttet til følelsen af en forbundethed med det fantastisk smukke liv, vi ser. Man kan mærke, at på dette punkt siger vi langt mindre til hinanden nu, men lader blikket afsløre det samhørige bekræftende.
Jeg kommer i tanke om, at det længe har været diskuteret, at følelsen for oplevelser som kundskabsform er svær at acceptere. Alligevel ved vi også fra vores daglige erfaringer, at følelsen er grundlæggende i vores relationer til omverden. Derved bliver den en kundskabsform, da den netop formidler et omverdensforhold. Hvordan skulle menneskeheden ellers have udviklet sin store erfaring og kundskab? Jeg ved det. Og muldvarpen ved det. Man må op i lyset og vandre rundt i det. Så vil man se konturer - perspektiver og farver, krydret med skygger der, som dagen går, danner små solure for den skarpsindige.

At vandre er at leve
Vi er på vandring fra den ene naturskole, økologiske have, økologiske nybyggeri, permakulturområde til det næste. Med en lettere omskrivning af Klods Hans' far, H.C. Andersen, kunne man sige: At vandre er at leve. Og her gælder det ikke om at komme fra København til Himmelbjerget i den lige linje. Tværtimod. Det er afstikkerne, der er de givtige for erkendelsen. Det gælder vel heller ikke om at komme fra fødsel til død i en lige linje. Det forstår vi nu kun alt for godt.
Den kloge skaber - eller hvem det er - har givet os de krumme slyngede landeveje, der kærligt følger landskabet uden barbarisk at skære sig igennem det. Død over den lige linje, som nok skaber hurtighed med ingen erkendelse.

En vandrende højskole
Der er brug for et radikalt brud med vores måde at tænke fremskridt på, - vores måde at vide på - og vores hele måde at leve og organisere på. Vi er godt i gang med projektet. Vi er en vandrende højskole. Hvert skridt er et fremskridt i mere end een forstand. Det er, som om det at tale sammen og vandre i sig selv er meningen. De ord, der ikke giver mening, falder på stenet grund, og vi går videre. De gode ord gemmer vi til om aftenen rundt om bålet eller til måltidet.
Vi er godt på vej med at grave grøfter og tunneller ind under gamle skel og slagord for at genopdage hinanden. Vort sprog er blevet nøjeregnende, vi siger ikke længere det umiddelbare og indlysende. Sproget bruges ikke længere til small-talk men til udvidelse og forankring af det sansede. Der er pludselige spring i samtalen, gerne lige før en stejl modbakke, som fører hen på vilkårene for det gode og det onde, respekten for den jævne fornuft der er udrundet af de jævne dagligdags erfaringer. Vi tager bakken med seje ben og fælles puls.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her