Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
30. september 1999

Humor
26. SEPT. - Jeg var inde at se 'I Kina spiser de hunde'. Jeg har normalt let til latter, ser mange film, både krimi, triller og (sorte) komedier. Filmen var ikke mange minutter gammel før folk omkring mig kom med spontane latterudbrud. Jeg fattede ikke hvorfor. Og sådan blev det ved filmen igennem. Filmens humor var fladpandet og uden bid: "Jeg har lige slået Hanne ihjel. Hun ligger i stuen - og i køkkenet." "I stuen - og i køkkenet?" Ha, ha, ha. Det var underligt at opleve, at mennesker kan have en så forskellig opfattelse af, hvad god humor er. Men det burde det nok ikke med tanke på det enorme udbud af lavkomiske amerikanske serier der vælter ud af tv-kanalerne.

Karl Vogt-Nielsen
Prøvestens Allé 15
2300 København S

Fri vilje
26. SEPT. - Skift til sygesikringens gruppe to og find dig en læge, der arbejder ud fra krite-
rierne i FØL (Foreningen af Økologiske Læger), evt. en læge der samtidig med behandlingen giver den ånds- og naturvidenskabelige forståelse af sygdommen.
De fleste læger i dag arbejder som medicinalindustriens forlængede arm - hvorfor er der så mange danskere, der ikke for-står dette?
Har selv haft sklerose i syv år, og har i den forbindelse taget afstand fra, at være medfinansierende af medicinalindustrien og samtidig slipper jeg for, at miste min fri vilje igennem den naturvidenskabelige medicins afhængighedsdannelse.

Michael Lange
Pjentedamsgade 2, st. lejl. 3
5000 Odense C

Scientologi Kirken
26. SEPT. - Over de sidste par uger har Information dækket, hvad der sker i Frankrig i forhold til en retssag imod nogle scientologer i Marseilles.
Som man kunne læse i avisen den 17. september, har den franske regering udpeget nogle embedsmænd med rådgivende status i forhold til en række ministerier. Deres komité har helt officielt og utilsløret fået navnet: "Den Interministerielle Mission for Bekæmpelse af Sekter". Et navn der tilsyneladende end ikke på Information gav kuldegysninger. Formanden hedder Alain Vivien, og han har i årevis arbejdet åbenlyst og målrettet sammen med forskellige private anti-religiøse grupper på at få spredt en stemning, der skal gøre det 'spiseligt' at marginalisere og forbyde anderledes tænkende i Frankrig. Således var noget af det første, der kom fra hans 'Mission', en liste over 172 såkaldt farlige grupper, som f.eks. mormoner, baptister og Jehovas Vidner, der ikke alene skulle retfærdiggøre aktiv bekæmpelse af disse grupper, men som også skulle retfærdiggøre rundhåndede offentlige bevillinger til hans 'Mission'.
Hvor villige medierne har været til at hjælpe ham, er de omtalte artikler her i bladet et udmærket eksempel på. Man kan læse, at "der på ny blev stillet krav om et forbud" mod
Scientologi. Men man glemmer lige at fortælle, at det ønske er fremsat af den før omtalte Vi-
vien. Og hvor er det fremsat? Netop, i medierne!
(Fork. af red.)

Anette Refstrup
Scientologi Kirken Danmark
G. Kongevej 3-5
1610 København V

Uha
Flere medlemmer af Dansk Jagtforbund har observeret sæler ved de danske kyster hvorfor jægerne kræver, at de øjeblikkeligt skydes. Jagtforbundet er bange for, at andre ellers også kunne få øje på dem, og få den tanke, at der måske findes andre vilde dyr i Danmark; og at det meget høje jagttryk på andre arter er skyld i, at man aldrig ser dém.

Henrik Leffers,
Skt. Hansgade 28,
2200 Kbh. N

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her