Læsetid: 2 min.

Læserdebat

24. september 1999

Abebur

16. SEPT. - Har man brug for et forskningsbibliotek sådan som man kender begrebet fra andre lande, er det nye Kgl. Bibliotek en katastrofe.
Der er ingen airconditionering: Da jeg var til reception på KB ugen før åbningsdatoen var temperaturen i den store glas bygning 29 grader, og det var ikke meget bedre i dag. Og trods varmen findes der intet drikkevand. Lige så lidt er der en café til læsesalsbrugere, hvor man kan købe te, kaffe, sandwich og kager til almindelige kantinepriser. Jo, jo, der er en fin restaurant, hvor man kan bruge en hel masse penge på en storartet madoplevelse, men hvad hjælper det, hvis man gerne vil sidde på læsesalen to eller tre dage om ugen og forske? Men måske burde man ikke indtage for meget væske - de eneste toiletter er på stueetagen, langt fra læsesalen.
Skrivebordene i læsesalen ligner en skolebænk - der er ingen skillevæg mellem dem, ingen skærm foran - mildest sagt, det hjælper ikke på koncentrationen. Der er utroligt meget larm. Turister og andre nysgerrige går rundt og kigger, eller stirrer ind gennem den store glasrude der er den eneste afspærring mellem læserne og salen udenfor, som om læsesalen var et abebur.
Boglevering er lige så langsom som før - det havde jeg ventet - men jeg må lige nævne, at en store del af den ældre samling (dvs. fra før 1950 - de bøger og manuskripter som man gerne vil se på læsesalen) ikke er tilgængelige via REX-systemet.
(Fork. af red.)

Marlene R. Edelstein
Guldagervej 41
2720 Vanløse

Lejesoldat

17. SEPT. - En ung dansker, der en tid arbejdede som soldat i Serbiens hær, er efter hjemkomsten blevet anklaget - og en tid varetægtsfængslet - for sine gerninger i Serbien.
Serbien er ikke medlem af EU, hvor arbejdskraften har fuld bevægelsesfrihed, og mit spørgsmål til arbejdsministeren er så: Hvis den unge mand havde taget arbejde i den franske Fremmedlegion, der er stationeret på Korsika for at 'berolige' den derværende frihedsbevægelse, var han så også blevet anklaget ved hjemkomsten til Danmark efter veludført hærværk?
Hvis forsvarsministeren ikke er på barselsorlov for tiden, har hans syn på sagen naturligvis også interesse.
Der er i øvrigt tradition for, at danske mænd drager til udlandet for at arbejde som lejesoldat. Det kendteste eksempel er Johannes Ewald, der dog ikke vandt en helteglorie som soldat i Prøjsen, men tværtimod returnerede med et ødelagt helbred, så hans elskede Arendse afviste hans frieri - og dermed gjorde ham til en af vore aller største digtere. Held i uheld, kan man sige!

Niels Stubkjær
H. C. Lumbyes Gade 10
2100 Kbh. Ø

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu