Læsetid: 2 min.

Læserdebat

Debat
7. september 1999

Hjemmeservice
2. SEPT. - Under overskriften 'Kritik af forhastet besparelse' skriver Information den 31. august om Hjemmeservice, at ifølge regeringen skal 50 procents tilskud til vinduespudsning fjernes, mens det tilsvarende tilskud til have skal reduceres. Kun ordningens tredje ben rengøring, holdes uændret. Med en uændret ordning vil det ellers koste statskassen 160 millioner kroner mere end budgetteret.
Hele manøvren går imidlertid ud på at skjule, at erhvervsminister Pia Gjellerup ikke overholder Danmarks og EU's love, men det må offentligheden for guds skyld ikke få at vide.
Den virkelige sandhed er nemlig, at der i Hjemmeservice- loven af 1997 står, at overstiger tilskuddet pr. time 85 kr., så skal ordningen snarest tages op til revision. Gennemsnitstilskuddet er i dag 109,50 kr. Nu er der gået to år og otte måneder og stadigvæk har erhvervsministeren ikke gidet gøre sig den ulejlighed at tage ordningen op til revision, med det resultat at det efterhånden er blevet et 'tag det selv bord', fordi hun har sovet i timen.
Desuden siger EU's 6. momsdirektiv, at der ikke skal betales moms af Hjemmeservice tilskuddet, men det springer Pia Gjellerup også op og falder ned på. Ved konflikter mellem national ret og EU-ret har EU-retten ellers forrang.

Frederik Iuel-Brockdorff
Skovshovedvej 21c
2920 Charlottenlund

Den daglige dosis
3. SEPT. - Gennem flere årtier har jeg tilhørt gruppen, der dagligt har fundet tid til at studere spalterne i Information. Nogle perioder med større glæde end andre, men alligevel med så stor tilfredshed, at der næsten kan tales om en afhængighed.
Det daglige tilskud med en lederspalte, der tør at gå på tværs af tidsånden, gør livet lidt sjovere. En sprogdans med George Metz gør livet mere nuanceret. Så jeg har ikke overvejet at gå på afvænning - jeg må have min daglige dosis.
Min afhængighed er blevet tydeligere her de sidste måneder. Leveringen af stoffet er blevet ustabil. Bare inden for den sidste måned har jeg seks gange kigget forgæves ned i postkassen - ingen avis.
Bladkompagniet er firmaet, der skal transportere min avis til døren. Dem kan man ringe til frem til kl. 10.00. Det gør jeg så. Firmaet har de venligste damer, der er gode til at beklage, at jeg ikke har fået min dosis. Men en god forklaring - det har de indtil videre ikke kunnet komme med. Jeg vil opfordre Bladkompagniets ansvarlige til at gå på banen. Er budene underbetalte? Er firmaet dårligt organiseret? Eller er det ren afvænningspolitik?

Claus Jensen
Mondrupsvej 20a
8260 Viby J.

Der er forskel
31. AUG.- Kristendom er ingen lovreligion, sådan som Islam er det, og sådan som en læserbrev-skribent i Information den 30. august synes at mene det.
Hvis samme skribent ville fortsætte sin læsning af 1. kor. 11, vil han se, at Paulus ikke vil trættes om disse spørgsmål. Så de slutninger, læserbrevsskribenten drager, er helt tåbelige.

Alice Hansen
Mørkhøjvej 2
2700 Brønshøj.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her