Læsetid: 2 min.

Læserdebat

7. september 1999

Arven fra Delors
3. SEPT. - Det ser ud til, at Frankrigs EU-Kommissæraspirant
Pascal Lamy vil blive godkendt af EU-Parlamentet. Begrundelsen for en afvisning af Lamy skulle være hans handlinger som kabinetschef for daværende EU-Kommissionsformand
Jacques Delors.
Der hersker næppe nogen tvivl om, at Lamy opbyggede et uformelt netværk, der i realiteten styrede EU-Kommissionen, og som byggede sin magt på vennetjenester. Kritikken mod Lamys netværk har gået på, at det har været med til at sikre i særlig grad franske forbindelser EU-kontrakter og -midler som de ikke har været berettiget til. Et anden funktion som der ikke har været så meget fokus på i forbindelse med netværket, har været dets uformelle rolle som den politiske drivkraft i Kommissionen i tiden under Delors formandskab.
EU-Parlamentet, der ser sig selv som det demokratiske flagskib i EU, har forventeligt svigtet, ved at dets flertal formodentlig har indgået en studehandel med den kommende EU-Kommission. Hermed er der sendt et klart signal til EU's borgere om, at arven fra Delors fortsat også i fremtiden vil kendetegne EU's institutioner.
(Fork. af red.)

Niels Eriksen
Sagsbehandler for Folkebevægelsen mod EU
Lauggårds Allé 9, 1. th
2860 Søborg

Underlige fisk
31. AUG. - Oppositionspolitikere er nogle underlige fisk. Det så man tydeligt under TV-Avisens dækning af finanslovsoplægget for 2000.
Thor Pedersen (Venstre) og Gitte Seeberg (De Konservative) ønskede begge at bruge noget af det af finansministeren bebudede overskud på finansloven på 8. mia. kroner til skattelettelser.
Men vi skal jo også afbetale vores gæld indvendte intervieweren, og både Gitte Seeberg og Thor Pedersen sagde, at det var der skam også råd til.
Og så er det jeg spørger om oppositionen virkelig er så tåbelig, at den tror den kan score ret mange billige points på den slags populistiske udtalelser. Der er trods alt over to år til næste valg, og så dumme er danskerne trods alt heller ikke.
Men måske faldt udtalelserne i ren desperation. For man kan være uenig med Mogens Lykketoft, men grundlæggende har han ret i sine prioriteringer, først og fremmest at få lukket gældsbyrden inden ældrebyrden begynder at stige voldsomt omkring 2005.
Vi kan diskutere hvordan vi bedst løser problemerne, og finansministerens løsning er ikke efter min mening den rigtige. Men at pive ynkeligt om skattelettelser - det er for primitivt.

Søren Skriver Tillisch
Rektorparken 1, 526
2450 København SV

Lær sprog via kost
3. SEPT. - Jeg har spist ris et helt liv, uden at få lært kinesisk. Er det da kun på vuggestuebørn, det virker?
Det lød det til, Brøndbyborgmesteren drak selv i spandevis af arabisk kaffe, uden han af den grund kunne tale arabisk, eller udvise større forståelse for den verden han lever i.

Maria Rytter
Allestedgårdsvej 10
5672 Broby

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu