Læsetid: 2 min.

Læserdebat

Debat
4. september 1999

Luftforurening i Delhi
2. SEPT. - Interviewet med Anil Agawar, Center of Science and Environment, i Information den 2. sept. om luftforureningen i indiske byer var dog ualmindeligt proportionsforvrængende. Denne direktør for en angivelig uafhængig indisk miljøorganisation skulle have hævdet, at de vestlige bilselskaber fremmer den dødelige forurening fra bilerne i de indiske byer.
Enhver der har været i f.eks. Delhi har oplevet den for en almindelig dansker helt ubegribelig fæle forurening. Overalt er der en brunlig dis som typisk giver en sigtbarhed på nogle få hundrede meter. Men man skal ikke være nogen særlig god iagttager for, at konstatere at forureningen først og fremmest stammer fra de indisk producerede køretøjer. De er nemlig helt dominerende i gadebilledet. Især busser og lastbiler produceret af de indiske Tatra-fabrikker er stærkt forurenende, for ikke at tale om de ekstremt forurenende motor-rickshaws med to-taktsmotor af mærket Bajal - også indisk producerede.
Problemet kan næppe løses uden at den indiske stat stiller klare krav og ikke mindst udviser vilje til at følge dem op. Dette understreges af at et af de store problemer er den indiske bilparks alder og stand. De lave lønninger bevirker, at en meget stor del af bilerne er så gamle, at de i Danmark ville være blevet kasseret for 10-20 år siden - og motorerne og forureningen fra dem er derefter.
(Fork. af red.)

Flemming Bjerke
Hyldebjerg 67
4330 Hvalsø

Et sprogligt monstrum
2. SEPT. - Det er da godt at Hannah Arendts værk behandles i Information, men Tine Byrckels kronik den 1. september er sprogligt set et monstrum. Hvad skal vi stille op med en sætning som: " - skrevet... med en fremsynethed, der stadig gør hende mere læseværdig end nogensinde." - Og der er flere mærkelige formuleringer, som tyder på en gang forhastet parisersnak. (Som for 20 år siden var min datters ord for Aprilsnar). Mest interessant er dog forholdet mellem de to udtalelser om fødende kvinder. Spalte to: "Reproduktionen. De børnefødsler, der i årtusinder har placeret kvindekroppen i en biologisk defineret slaveposition og som hun kun har haft små 30 år at være fri for." Og i spalte fem: " - Og det har altid - i sagens natur - været kvinderne, der har taget imod den fremmede. (ved fødslen. min anm.) En fremmed, som skal lære sprog og vaner, men hvor betingelsen er kærlighed; kærlighed til den anden, det fremmede, det ukendte, det nye."
Så spørger jeg mig selv: Er Tine Byrckel underlagt en automatisk kønsskrift, eller er det en betingelse for at kunne byde på kærlig modtagelse af det/den fremmede, at man befinder sig i en 'slave'position? Hvad var det kvinden blev fri fra - og til? Et mellemværende! (Ikke mellem genius og junon, men mellem mennesker af alle køn). Lad os endelig høre meget mere om Hannah Arendt; hendes forfatterskab er det værd.

Erik Lyng
Jægerhøjen 24
7700 Thisted

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her