Læsetid: 2 min.

Mundsvejr

Debat
9. september 1999

Ikke meget demokrati i demokratisering af uddannelserne

Nu er det nok
Efter at forårets elev- og studenterdemonstrationer satte demokrati på den uddannelsespolitiske dagsorden, har undervisningsministeren nu fremlagt et forslag om det repræsentative demokrati i uddannelsessystemet. Lovforslaget er sendt til høring blandt elev- og lærerorganisationer m.m.
Minister Vestagers udspil er en direkte opfølgning af forgængeren Ole Vig Jensens redegørelse om Det repræ-sentative demokrati i uddannelsessystemet, som kom i efteråret 1997. Her er tale om ganske små korrektioner:
*Demokrati indsættes i formålsparagrafferne for alle uddannelser.
*Der oprettes elevråd på alle institutioner, hvis de ikke eksisterer i forvejen.
*Elever/studerende skal være repræsenteret i uddannelsesinstitutionernes bestyrelser - ikke nødvendigvis med stemmeret.
*Der oprettes overordnede rådgivende råd for alle uddannelser.
*Elever og studerende skal være repræsenteret heri.
Som det ses, står der intet om elevers indflydelse på undervisningen.

Skindemokrati
Forslaget indeholder heller ingen styrkelse af elevers/studerendes indflydelse på institutionernes ledelse. Ledelsen vil fortsat være i hænderne på rektor og skolebestyrelsen, som siden Bertel Haarders dage altid har haft solide flertal af folk uden for skolen.
Dette skindemokrati - som hugger indflydelse fra de folk der slås med problemerne til daglig - skal tilsyneladende fortsætte. Forslaget sikrer blot, at alle skoler får det niveau, som gymnasierne har haft i en del år, ligesom elever på private og frie skoler får de samme rettigheder, som folkeskoleeleverne har i dag.
Ideen med demokrati-forslaget er i alle henseender begrænset. Også ud fra egne præmisser har udspillet åbenbare mangler. Eleverne på de tekniske skoler sikres godt nok pladser i bestyrelserne, men underviserne lades i stikken.
For Enhedslisten er målet at indføre et reelt arbejdspladsdemokrati på uddannelsesinstitutionerne. De mennesker - elever/studerende ogundervisere - der til daglig er på institutionerne, skal også være dem, der øver afgørende indflydelse på skolens hverdag.
De der ved, hvor skoen trykker i det daglige, skal have flere rettigheder på bekostning af den nuværende ledelse.
Dette indebærer tillige, at elever, undervisere og det teknisk administrative personale bør dele indflydelsen i bestyrelserne, mens udefrakommende henvises til et kontaktorgan, hvor de kan spille rollen som en kritisk ven. Kun derved får elever og studerende reel indflydelse.
Samtidig skal muligheden for medindflydelse på undervisningen styrkes.
Undervisningen er den altdominerende aktivitet på uddannelsesinstitutionerne, og kun reelt samspil mellem elever og undervisere vil betyde en demokratisering i skolestuen.
Undervisningsminister Vestager har taget et nyt kodeord, demokrati, i sin mund. Hvis der skal være tale om andet end mundsvejr må elever, studerende og undervisere selv komme med udspil til reelle ændringer.
Et udvidet demokrati må tilkæmpes!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her