Læsetid: 2 min.

Læserdebat

27. oktober 1999

Historien
*hvem kan nøjes med en mannequin
min egen historie bliver de andres
længslen efter noget andet
gammel som fortiden
kradser i overfladens rynkede bryn
revet til blods
åbner mine åre verden
i en række fejlslagne forsøg
på at forstå
det urørlige
behovet for bedrag
gør mig blind
i mørket ser jeg

Morten Ranum
ph.d.-studerende i historie

Opråb til klarhed!
18. OKT. - Alex Andersen opfordrer i Information den 12. okt. til en åben debat om den islamiske indvandrings pres mod den danske kultur. Jeg bidrager gerne til en sådan debat, inden den - som de andre indvandrerdebatter - forplumres af udefinerede anvendelser af begrebet kultur!
For hvad er kultur egentlig? Der findes vist nok flere hundrede definitioner. Jeg vil tage udgangspunkt i mit fags, etnologiens, brug af begrebet. Etnologi er studiet af kulturvariationer , dvs. af alle de forunderlige måder, hvorpå mennesker skaber mening og sammenhæng i livet. Og etnologien viser, at der er store kulturvariationer i Danmark; ikke bare mellem Esbjerg og København, men også mellem fisker og handelsmand, autonom og pensionist, fabriksarbejder og universitetsstuderende.
At opdele kultur efter land og folk, så vi får f.eks. dansk, tysk og tyrkisk kultur, er en kulturopfattelse, som blev skabt af nationalromantikken i 1800-tallet. Går vi længere tilbage, var der endnu ikke noget, der hed nationalstater. Der eksisterede godt nok bl.a. et rige, der hed Danmark (eller rettere: Danmark-Norge), men den almene befolkning tænkte næppe meget over, at de var danske. 'Det danske folk' var endnu ikke blevet samlet. Europa var ikke et patch-work af nationalstater, men et tæppe, hvor (kultur)-mønstrene ændrede sig kontinuerligt fra Norge i nord til Spanien i syd.
Først med dannelsen af nationalstaterne kommer ensretningen af såvel sprog som kultur. Man kan kalde det 'fordanskningen af Danmark'. Og den kultur, der blev skabt, er den, som mange i dag henviser til som 'den hidtidige så homogene danske kultur', selvom jeg nu stadigvæk vil sætte spørgsmålstegn ved, hvor homogen den egentlig var. Men pointen er, at denne på-ståede homogene kultur, var en kultur, der blev skabt for ca. 200 år siden.
Jeg håber, min kulturbeskrivelse gør det klart, at Alex Andersens uargumenterede påstande: "Gennemført multikultur er ingen kultur" og "Hvis alle lande har samme kultur bliver resultatet ingen kultur" er meningsløse. For der vil altid være kultur. Spørgsmålet kan så være, om det er den kultur, vi ønsker - og her kan diskussionen om at styrke de danske værdier komme ind i billedet. Men fri mig for påstande om, hvad der er - og specielt hvad der ikke er - kultur.

Fork. af red.
Karen Ask
Rolfsvej 5
3.th, 2000 Frb.

Langsomt Narkotikaråd
20. OKT. - Den 20. oktober hører vi på ny fra Narkotikarådet, at der efter en rapport atter er brug for en mere massiv og intensiv hjælp til de psykisk syge stofmisbrugere. Hertil udtaler Søren Eriksen, der er formand for amtsrådsforeningens socialudvalg, at "det er da rigtigt, men at alt tar sin tid"! Hvad er meningen? I mere end 10 år har pålidelige sagkyndige uden for Narkotikarådets kreds netop påpeget, råbt, skreget og efterlyst en nødvendig ekstraindsats for denne del af misbrugshelvedets hårdest ramte. Handling skaber forvandling!

Birk Keller
Wesselsgade 10
2200 Kbh. N

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu