Læsetid: 4 min.

Massens individuelle livsstil

Debat
5. oktober 1999

Vi kastes tilbage på egne ressourcer, når de fælles normer og sociale rammer ikke længere holder

Individualitet
"An airy light sweater makes you truly individual", skriver et kendt modetøjsfirma i deres reklamekatalog (trods den engelske tekst beregnet til masseuddeling i bl.a. danske afdelinger af det verdensomspændende firma). Andre firmaer profilerer sig ved at fremvise den individuelle producent bag varerne - ofte i form af hele små fotoillustrerede livshistorier, så der kommer 'et ansigt på'. Eller reklamefolderne indeholder eksempler på brev-veksling mellem enkeltkunder og designeren vedføjet post- eller e-post-adresse. "Skriv selv!", som digteren Vagn Steen i sin tid opfordrede sine læsere til med tresseravantgardens karakteristiske foregribelse af fremtidige tilstande.
Dengang var det et provokerende opråb. I dag genlyder det fra alle medier, især de elektroniske, hvor ring-eller-fax-ind-programmer og talkshows med gennemsnitsborgere breder sig på alle kanaler.
Vi skal ikke længere belæres af særligt vidende eller velformulerede fagfolk, men hver for sig have lejlighed til at komme til orde - eller oven i købet blive heroes, om så kun for fem minutter, i medieprojektørernes lys, som Bowie sang om.

De fælles normer
Jovist lever vi i et individualiseret samfund. Individualiseret i den forstand, at vi kastes tilbage på egne individuelle ressourcer, når de fælles normer og sociale rammer ikke længere holder. Socialklassen, kønnet, partiet, fagforeningen, landsbyen, nabolaget eller familien fungerer ikke mere som støttende og regulerende instanser, der definerer ens plads og begrænser ens udfoldelsesmuligheder inden for fællesskabet.
Bortset fra det stadigt mere krævende og omfattende lønarbejde, er vi moderne individer frisat til selv at fastlægge egne værdier, livsvaner og omgangsformer. Overalt lyder kravet også om større individualisering samtidig med, at standardiseringen paradoksalt nok stiger tilsvarende:
Skolerne skal tilgodese de individuelle børns evner og behov samtidig med, at elevtallet i klasserne stiger, og de frie studier selv i slutningen af uddannelsesforløbet læg-ges i stadigt strammere styrede moduler.
Vareudbudet er nu så ensartet overalt i (den vestlige) verden, at fremsynede forretningsfolk satser på adventure-shoppingcentre med 'individuelle oplevelsesmuligheder' i form af fritidsaktiviteter, underholdning og eksotiske kulisser for at lokke kunderne til.
Fraset de socialt udskudte (herunder også marginale eksistenser som kunstnere, intellektuelle freelancere, deltidsansatte o.lign.) lever folk så ensartede liv i alle sociale lag, hævder fremtrædende kulturforskere, at der reelt ikke er store forskelle på dagliglivets udformning: Uanset rang, køn, branche og geografisk placering lever vi alle vores individuelle liv under samme strenge tidsøkonomi, der opdeler livet i løn-arbejde og fritid, skanderet af indkøb, af- og pålæsning af børn i daginstitutioner, medie- og fritidstilbud, ferier og fridage. I det individualiserede samfund kommer vi tilsyneladende til at ligne hinanden mere og mere.

I fritids- og ferielivet
Hvis selve grundskemaet i tilværelsen er ens for os alle, bliver det logisk nok i fritids- og ferielivet og igennem forbrugsvanerne, vi skal skille os ud og markere os som særegne.
Så viser vi vores individualitet ved at vælge tøj af det forhåndenværende, mestendels masseproducerede repertoire, hvor de trendsættende forskelle hænger på minimale detaljer.
Det særpræg, som er svært at hævde, når man som én i massen vælter ud af toget, over forgængerfeltet, ind i butikkerne, gennem institutionernes moduler og bureaukratiets tælleapparat, og som vi søger at fremmane ved fester og ferieture. Der er f.eks. opstået en hel branche, som arrangerer særlige, romantiske bryllupper komplet med landsbystemning eller herregårdsstil. Sådan nogle kan så at sige bestilles i metermål.
Det samme gælder de 'eventyrlige', unikke rejser til diverse eksotiske destinationer. Dem skal man ikke længere kaste sig ud i helt på egen hånd. Selv om man gerne vil føle, at man går i de store opdagelsesrejsendes fod-spor, behøver man ikke døje alt det tidkrævende besvær og de farer, de udsatte sig for. For der findes rejsebureauer, som ikke blot arrangerer al den slags, men som også påtager sig at planlægge alle detaljer i køberens rejse, så den bliver helt individuelt færdigsyet.
Måske er det heller ikke så sært, at de fleste af os vælger at profilere vores individuelle særpræg inden for metervareafdelingens lager af standardiserede muligheder. Altså jeg mener, man skulle jo nødig risikere at blive forvekslet med en indvandrer, fremmedarbejder eller flygtning! Reelt er toleranceborten ikke særlig bred: På arbejdsmarkedet kan man hurtigt blive sorteret fra, hvis man f.eks. er over 50, overvægtig eller bare ikke indstillet på (eller i stand til) at holde tempoet og det normerede timetal. I skoleklassen kan man blive mobbet, blot man går med de forkerte tøjmærker - eller af helt tilfældige årsager. Ingen almindelige institutioner vil modtage samfundets bundfald, dem med afvigende adfærd, stof- og alkoholproblemer.
Hvor snæver banen for individuelle udsving er, kan man sommetider få et kort indblik i, hvis man f.eks. ser film fra de tidligere østeuropæiske lande eller Latinamerika: Sådan er det bare ikke muligt at se ud og opføre sig i Danmark i dag. Ingen filmrulle fra amerikanske firmaer kan optage den slags ansigter. Sammenlignet med figurer som dem, ser selv den mest udmajede punker eller trendy dyrker af 'afvigende' stilarter ganske konform ud.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her