Læsetid: 2 min.

Skift hotel

21. oktober 1999

Søg oplysninger, hvor de rettelig bør indhentes

Forskning
DANIDA har et særligt program, ENRECA, som omfatter forskningsprojekter. Projekterne gennemføres i samarbejde mellem danske forskere og forskere i f.eks. Burkina Faso.
I Inf. 24. sept. 99 stiller Henrik J. Nielsen på grundlag af lobby-snak på et af de internationale hoteller i Ougadougou spørgsmål ved det valgte emne og den overordnede værdi af et igangværende ENRECA-projekt i Burkina Faso.
Det pågældende projekt beskæftiger sig med soumbala, der er en vigtig smags- og ernæringsmæssig ingrediens til levnedsmidler, ikke alene i Burkina Faso, men også i Nigeria, Niger, Elfenbenskysten, Benin, Ghana og andre lande i Vestafrika med en samlet befolkning af størrelsesordenen to hundrede millioner mennesker.

Økonomisk incitament
Burkina Faso er, som andre afrikanske lande, meget bevidst om de ressourcer, der anvendes til forskning, og de engagerer sig derfor kun i projekter, som de mener, vil være til glæde for deres land. Soumbala blev valgt til projektet, fordi Burkina Faso har et økonomisk incitament for at få skabt en industriel produktion og mulig eksport af soumbala til afrikanske markeder og på længere sigt til europæiske markeder.
Forudsætningen herfor er imidlertid forskning i den pågældende fermenteringsproces, som er et meget spændende mikrobiologisk område med nye, ikke tidligere udforskede mikroorganismer. Den nye viden, som forventes opnået gennem projektet, er et nødvendigt grundlag for en fremtidig udvikling af processen til en egentlig industriel produktion. I dette arbejde mødes danske og afrikanske mikrobiologer i en fælles interesse for forskning, der også har interesse i international sammenhæng. Dette er det forskningsmæssige perspektiv, i det pågældende ENRECA- projekt.

Værdifuld ekspertise
Som andre resultater for projektet skal nævnes renovering af laboratorier, adgang for de afrikanske forskere til nyt udstyr og udvikling af en ekspertise, som er værdifuld for både den traditionelle og den industrielle levnedsmiddelproduktion i Burkina Faso.
Den ekspertise, som de deltagende afrikanske institutioner har fået, viser sig også at kunne sælges til lokale levnedsmiddelproducenter og organisationer, hvilket er en vigtig forudsætning for bæredygtigheden i ENRECA's forskningsprojekter.
Til sidst skal det understreges, at forskning i produkter som soumbala understøtter den proces, hvor Afrika forsøger at bevæge sig fra at være producent af råvarer til at kunne forarbejde levnedsmidler i industriel skala og få del i den værditilvækst, som er forbundet hermed.
Jeg vil anbefale Henrik J. Nielsen fremover at søge oplysninger, hvor de rettelig bør indhentes og skifte til et lokalt afrikansk hotel, som jeg selv og mine medarbejdere har gjort ved vore besøg i Burkina Faso.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu