Læsetid: 2 min.

Zen turisme

2. oktober 1999

Hvorfor er Skagen øde indtil uge 42?

Musikalsk
Hovedgaden i Skagen ligger øde hen og minder om en dårlig western. På Skagen Museum står kustoden og kigger ud ad vinduet. Regnen får det til at se ud, som om han græder. På Brøndums Hotel sidder en gruppe grå guld og taler om, hvordan de hurtigst kan komme ud af byen. Der er ingen gæster hos Axel Linds Havmalerimuseum, ingen turistbusser, kun en enkelt tysk turist, som kigger ud over havet og undrer sig over, at det slet ikke ligner det postkort, han netop har købt i kiosken på den tomme parkeringsplads.
Den tilsandede kirke har lige så mange besøgende som en normal dansk kirke på en søndag. Råbjerg Mile ligger ensom og skuer ud over Rif-bjergs Kandesteder. En udsendt revisor indtager sin frokost på Hjorths Hotel, mens han kigger ud ad vinduet. 14 dage i dette isolerede helvede.

De to har jo ferie
Hos frisøren er der plads til en kunde, som ikke har bestilt tid. Jeg tager plads. Får en kop kaffe og kigger ind i spejlet. Frisøren indleder samtalen: "Der er godt nok ikke travlt i dag." Jeg nikker indforstået. "Nej, men de to har jo også ferie for tiden," siger jeg og nipper til kaffen. Frisøren fortæller, at der er mange forretninger, som også har valgt at holde ferie nu. Hver tredje telefonopringning til hotellerne er om de to. Men svaret er kort: "De har ferie." Et stort firma, som skulle have en konference, aflyser den - for de har jo ferie, og så er der jo ikke så meget at komme efter.
Min frisør, der er alene om at passe salonen, spørger, om jeg vil have gelé i håret. Nej tak, jeg skal ikke nogen steder og føre mig frem.
Nede på værtshuset Skansen har man lagt luft ind i tjenerens vagtskema indtil efterårsferien. Skansen plejer at sælge mere øl, end fire Storebæltsfærger gjorde i deres velmagtsdage, for her på stedet spiller Danmarks mest populære duo. Bare ikke nu, for Sussi & Leo holder ferie i Pandrup til og med uge 41.
Imens siler regnen ned i Skagen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu