Læsetid: 3 min.

Afrikanske vaner er livsfarlige

Debat
19. november 1999

Aids-oplysningens succes i Uganda kom først efter, at store dele af befolkningen var døde eller smittede, og hele landsbyer uddøde

Aids
Svar på et par læserbreve, der tager afstand fra min artikel - "En steppebrand ude af kontrol" - fordi den skulle være med til at styrke myterne om de "primitive vilde", og fordi jeg "udnævner mændene til de helt store skurke over en kam", udover at den angiveligt er fyldt med fordomme om aids i Afrika.
Kære skribenter, forestil jer, at Københavns befolkning vil uddø inden for de næste 10 år på grund af aids eller aidsrelaterede sygdomme. Forestil jer videre, at imellem en kvart og en halv million danske mænd hvert år var skyldige i voldtægt. Ialt 125.000 voldtægter eller mere end 700 i døgnet, hvilket påviseligt hang tæt sammen med aidsepidemien.
Hvordan tror I, at danske mænd ville blive beskrevet rundt om i verden?

Sydafrika anno 1999
Gang tallene med otte, og vi er i Sydafrika anno 1999. Her voldtages årligt over en million mennesker, og 10 millioner, eller en fjerdedel af befolkningen, dør indenfor det næste årti af aids. Tre fjerdedele af voldtægterne er såkaldte 'gang-rapes'. Tallene er således værre, end dem jeg angav i artiklen, og er hentet fra flere uafhængige universiteters netop publicerede undersøgelser.
Jeg kan godt forstå, at I er trætte af det negative og ofte stereotype afrikanske mediebillede. Det er vi mange, der er, og jeg ville ønske, at virkeligheden var en anden.
Men sandheden er, at her midt i aidstragedien og set fra mit gadevindue bliver det tydeligt, at der er en hel del af den afrikanske kultur, der pinedød skal ændres. Derud-over har jeg talt med tre uafhængige sydafrikanske (ikke vestlige forskere, der enstemmigt udtaler, at de ikke tror, at aids epidemien stopper, førend folk dør som fluer, eller kulturen ændres radikalt.

Opgør med manderollen
Fattigdommen er svær at ændre med et snuptag, men kvindeundertrykkelsen kan der ændres på. Det er de to vigtigste grunde til den voldsomme spredning af epidemien, hvilket jeg understregede i artiklen. Og ja, jeg mener, at den afrikanske mand i den grad trænger til et selvopgør med sin rolle som undertrykker. Langt fra alle mænd, naturligvis, men en god portion af dem. Dette opgør, er der heldigvis noget, der tyder på, er på vej i medierne.
Jeg har personligt intet imod hverken tør sex eller mange partnere. Men når det foregår uden kondom bliver det livsfarligt. Det er muligt, at forskningsadjunkt Gausset og adjunkt Mogensen har talt med et par kvinder i Zambia på en studierejse, men det beviser altså ikke, at "tør sex" ikke skulle medføre blødninger eller være særdeles udbredt. Og da jeg har haft min daglige gang i flere slumkvarterer i både Namibia og Syd-afrika igennem knap to år, ved jeg også, at voldtægter og mange partnere hører med til dagligdagen. 'Gang-rapes'
foregår på de fleste skoler, det er helt normalt. Det nytter ikke at lukke øjnene eller omgive sig med en politisk korrekt glasklokke, det ændrer i hvert fald ikke noget.

Tro på heksedoktorer
Med hensyn til healere skriver jeg ikke, at alle heksedoktorer er svindlere (jeg bruger dem selv), men at de folk, der hævder at kunne helbrede aids, lyver. Når jeg skriver, at mange mennesker i det sydlige Afrika tror på heksedoktorer, værdilader jeg ikke udsagnet, men konstaterer. Men myten om, at aids kan kureres ved at voldtage et spædbarn, gør faktisk, at det nærmest er en ikke-nyhed, når selv små børn voldtages i Namibia. Det sker hele tiden i et land med kun 1,7 millioner mennesker.
Aids oplysningens succes i Uganda kom først efter, at store dele af befolkningen var døde eller smittede, og hele landsbyer uddøde. Så endelig besluttede man sig for at bryde med tabuerne og inddrage befolkningen i en effektiv indsats.
Kvinderne og børnene i Sydafrika har svært ved at nyde deres nyvundne frihed oven på apartheid regimet, da antallet af voldtægter er eksploderet. Skal en tredjedel af befolkningen uddø, førend tabuer brydes og kulturen ændres?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her