Læsetid: 2 min.

Auf Wieder-sehen

Debat
6. november 1999

Hvor er den virke-lige virkelighed syd for grænsen?

I orden
Jeg kan efterhånden ikke frigøre mig fra det indtryk, at jeg befinder mig i - mindst - to virkeligheder. Et par eksempler: Muren falder, det genforenede Tyskland begynder normaliseringen, Berlin skal igen være hovedstad og dermed et formidabelt kulturelt og erhvervsmæssigt kraftfelt - kort tid efter finder vore tidligere statsbaner øjeblikket inde til at nedlægge den 100 år gamle direkte jernbaneforbindelse København-Berlin; jo, for efter at man i mange år havde sjoflet den med gammelt materiel og bumletogsdrift, var der efter sigende ikke tilstrækkeligt passagerunderlag - det skal jo være forretning, det her! Nå, vore naboer fortsætter ufortrødent udviklingen i den næste halve snes år. Berlin er en kæmpe byggeplads, bl.a. for det fælles nordiske ambassadebyggeri, der indvies på højeste plan af stats-overhovederne med taler om den fortsatte udbygning af kontakten med den store nabo i syd - under stor opmærksomhed i de tyske medier. Dette sker samtidig med, at man som kunde i Tele Danmark bliver gjort bekendt med, at man - som resultat af den afsindige populistiske afstemning - må sige farvel til de to tyske public service-kanaler ARD og N3 - ZDF var røget ud sidste gang.

Hvilke andre sprog
Et sidste eksempel på forhold, der gør min virkelighedsopfattelse lidt flosset: Vore 80 millioner sydlige naboer er der stadig, EU-integrationen skrider trods diverse protester frem på flere og flere områder - og så har man på det sidste kunnet læse alarmerende rapporter om færdighederne i andre fremmedsprog end engelsk blandt studerende på de højere læreanstalter. Selvom der på papiret stadig undervises i betydeligt omfang i tysk, fransk og flere andre sprog i folkeskole og gymnasium, ser det ud til, at der også her er en anden virkelighed - på flere universitetsstudier har lærerne tilsyneladende måttet opgive at forlange læsning af litteratur på andre fremmedsprog end engelsk, i det mindste på bachelor-studiet (ja, sådan hedder det jo nu på danske universiteter!) Man må gøre sig sine tanker om konsekvenserne for niveauet på f.eks. historiestudiet.
Bare nogen dog ville give mig antydningen af en forklaring på alt det her - er der en eller anden overordnet planlægning, som jeg ikke har fået øje på? Det nytter ikke, at jeg f.eks. som gymnasielærer læser bekendtgørelser og andre skrivelser fra Undervisningsministeriet - der er alting stadig i den skønneste orden.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her