Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
30. november 1999

Aids
24. NOV. - Menneskene dør i den tredje verden af aids og andre sygdomme, som de kunne være blevet behandlet for, hvis de havde råd til dyr medicin, der er patenteret i den vestlige verden. Hvad er det, der holder os tilbage fra at hjælpe, fra at give af vores overflod? Er vi bange for at miste magt og materielle goder? Livet er kort og flygtigt, fra det ene øjeblik til det andet, kan det være forbi. Jordskælv, orkaner og andre ulykker kan ramme os, og hvad skal vi så bruge vores magt og penge til? Vi skal være lykkelige for hver dag, vi får lov til at hjælpe hinanden, de syge og de nødstedte. Vi er alle i samme båd, vi er alle på vej, de aids- og hungerramte afrikanere, de krigs- og katastroferamte og os i den vestlige verden, som klynger os til vores rigdom. Lad os hjælpe hinanden, for vi er alle lige nødstedte.

Michael Hammen
læge
Tersløsevej 20
4190 Munke Bjergby

Dobbeltrisiko for cyklister
24. NOV. - Som cyklist er man konstant udleveret til sine 'stærke' omkringsusende medtrafikanters nåde og koncentration.
Det er skingrende forrykt, at folk der udviser miljøvenlig transportadfærd - udover at udsættes for en betydelig sikkerhedsrisiko, tillige skal straffes ved at tvinges til, at indhallere diselbussers og bilisters astma- og kræftfremkaldende udstødningspartikler. Ydermere henvises cyklister til generelt ureparerede, hullede og dermed halvfarlige cykelstier.
Det er urealistisk at tro at der vil ske en miljørevolution fra 'for neden'.
Under den moderne forbrugeroverflade må man se i øjnene, at flertallet af bilisterne er rekrutteret fra en snævertsynet bondestand, der - efter lang forudgående historisk fattigdom - endelig og især efter Anden Verdenskrig er kommet til muffen. Som det fremgår vil de ikke give slip på deres nyerhvervede 'rettigheder' og den status der er forbundet hermed. Tværtimod! Erfaringer fra forbrugsorgiet på Island, Færøerne og Norge viser hvad der sker når flertallet af en befolkning - som samfundets ledere og institutioner ikke har opdraget til miljøbevidsthed - får tilført købekraft.
Staten kan, som den viste under energikrisen i 1973, lægge landets veje øde for trafik, men klimakrisen er åbenbart et for spinkelt grundlag at gribe kontant ind på !
Så alt tyder på at miljøsvineriet fortsætter. USA's kongres, der er købt og betalt af CO2 industrien, er drivhusstabilitetens største fjende - og herhjemme vil Auken og efterfølgere fortsat braldre op om fremskridt der aldrig indfinder sig i konkret og praktisk forstand. De konsekvent udeblevne resultater fra de talrige FN klimakonferencer, der har været afholdt siden Stockholmkonferencen i 1972, viser med al tydelighed, at der er på skrømt forhandlinger, der foregår i dette forum.
Med mindre man er en lalleglad, blåøjet optimist, synes drivhusproblemet, ud fra de givne forhold, temmeligt uløseligt.

Per Dørup Jensen,
Feggesundvej 31, st. th.,
9220 Ålborg Øst.

Julefims fra fly
"Ta' på juleshopping i London" gjalder reklametrompeten fra avisens forside. Midt i indkøbsrusen tænker kun de færreste på, at den 'uskyldige' flyvetur er en alvorlig belastning for miljøet, da hver rejsende bruger ca. 130 liter benzin, der omdannes til 360 kg CO2 - hertil kommer turen til og fra lufthavnen. En tysk regeringskommission har beregnet, at skal verdens klima forblive stabilt, må hvert menneske højst bruge 2,3 ton CO2 om året. Turen til London bruger altså 15 pct. af årets ration.

Arne Lund,
Langebjergvej 260A,
3050 Humlebæk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her