Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

23. november 1999

Dødsstraffen indført i Danmark
Det er pinligt at se, hvordan myndighederne udviser udlændinge, som risikerer at blive forfulgt og dræbt i deres hjemland. Danmark overtræder herved flygtningekonventionen, og har reelt genindført dødsstraf for kriminelle - og gør sig medskyldig i selvmord blandt afghanere og iranere, som ikke har opholdstilladelse.
Jeg ved ikke, hvordan vi kommer vælgerflugten til Dansk Folkeparti til livs, men der må være andre metoder end at gennemføre deres politik.

Julie Albeck, De Grønne

Betjener betjentene
10. NOV. - Vi ved godt, hvor politiledelsens øverste top kommer fra. Fra forbindelser.
Hvor kommer betjentene fra? De mere eller mindre menige. Fra forsvaret f.eks.! Hvad kan de ud over at bære uniform og øve sig i våbenbrug under beskyttede forhold?
Intet!
Politiskolen indlærer ikke aspiranterne pli, høflighed og slet ikke mod og hverve. I modsætning til f.eks. en Falck-redder er en betjent i almindelighed barsk. Kold og bedrevidende. Uden at have noget at ha' det i!
I problemløse forhold på gade og vej og ved skrivebordene, er det enkelt nok at være betjent. Når hyren skal tjenes hårdt, kniber det åbenbart.
Et samfund har de servicefunktioner, det skaber. Danmark har ikke det politi, samfundet fortjener. Korpset skal rekrutteres på et højere plan, uddannes bedre og motiveres bedre.
En betjent betjener - han skal hverken vÊre en stor bastian eller konfliktsky. Han skal hjælpe, hvor der er behov og uden tøven gribe ind, når behovet er til det. Og han (m/k) skal hverken betragte befolkningen som opponenter eller undergivne. Han skal betjene!

P. Børgesen
Røjlevej 6
5935 Bagenkop

Spejd fremad!
17. NOV. - At den danske spejderbevægelse ikke fungerer så godt, som den kunne gøre, kan jeg godt blive enig med Poul Bjerre Andersen om i Inf. den 16. nov. Men når Poul Bjerre Andersen skriver, at spejderbevægelsens vigtigste formål er, at give de unge en god portion resistens overfor vækstøkonomien og globaliseringen, og at en god spejder skal hæge om og kæmpe for gode værdier fra fortiden, må jeg erklære mig uenig.
Selvfølgelig skal en god spejder tage stilling til samfundets udvikling, men spejderbevægelsen bør netop gå ud på at give hver enkelt spejder et konstruktivt forhold til verden af i dag, og ikke bare opdyrke bagudstræbende resistens og had hos ungdommen.
Hvis man som spejder bliver sat til at sælge grillpølser på torvet for at tilpasse sig vækstøkonomien, er man selvfølgelig ude på et sidespor. Men afholder man internationale lejre i globaliseringens navn, mener jeg at man gør samfundet og den enkelte spejder en tjeneste.
At tilbyde hjælp til skabelse af identitet, kunne både Poul Bjerre Andersen og jeg blive enige om ville være en god dagsorden for spejderne.
Men jeg tror ikke at en op-stramning af Baden-Powells gode gamle bud om pligtfølelse og fædrelandskærlighed vil skabe den store tilslutning. Hjælpen skal bare bygge på et nyt værdisæt, der er relevant i det nuværende og fremtidens samfund. Ligesom alt andet må spejderbevægelsen følge med tiden.

Troels Malthe Borch
tidligere spejder
Ry Højskole, Klostervej 36,
8680 Ry

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu