Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
23. november 1999

Er kvinder ikke til debat?
15. NOV. - Nej, Jean Fischer. Jeg ser intet formål med at udvide glosariet med ordet karrieremand i tilgift til karrierekvinde. Det gamle kønsneutrale betegnelse karriererytter er alt nok til at dække fænomenet rent sprogligt.
Lønarbejdet er ikke noget mål i sig selv men kun et middel til livets opretholdelse for det store flertal af befolkningen, som ikke er født formuende. Derfor - og kun derfor - er kvindernes adgang til arbejdsmarkedet en forudsætning for ligestilling mellem kønnene.
Det har aldrig været min hensigt at ironisere over, hvor få mænd, der finder tilfredsstillelse i at "gå hjemme og passe børn".
De nu hedengangne husmødre havde minsandten også andet at gøre end blot at passe børn, al den stund de færreste af dem havde råd til at holde ung pige og konehjælp til det grove. Som jeg husker det, havde de sjældent problemer med at få tiden til at gå, men snarere med at få den til at slå til, så alt kunne være i orden, når den trætte familieforsørger vendte hjem til reden.
Det du kalder "lodret differentiering mellem kvinder" er jo ikke et fænomen, som er op-stået efter kvindernes indtog på arbejdsmarkedet. Det har altid eksisteret, men er måske blevet mere synligt nu, hvor kvinder ikke længere betragtes som blot og bart vedhæng til mænd i økonomisk henseende.
Fork. af red.

Grethe Preisler
Skottegården 25
2770 Kastrup

Det tjetjenske martyrium
17. NOV.- I Informations artikel "Man skal være ren, når man skal dø" fra den 12. nov. beskrives de tjetjenske guerillaer som den frygtløse og patriotiske frihedskæmpende David, der trodser den russiske Goliats angreb. Jeg har, siden 1991, fulgt den danske presses dækning af Rusland, der efter nogle uofficielle retningslinjer altid er negativ, fordømmende og kritisk. Pressen har i den nuværende situation igen tegnet et sort-hvidt billede af konflikten. Hvem skriver om afghanske, arabiske og baltiske lejesoldater, der udgør en stor del af oprørshæren? Hvor er reportagerne om tjetjenernes finansiering af krigen ed hjælp af systematiserede kidnapninger, narko- og våbenhandel og bidrag fra fundamentalistiske terrororganisationer verden over?
Det er tankevækkende, at den samme danske presse, men få måneders mellemrum, kan støtte NATO's (læs USA's) massive bombardement af Serbien og ligeså entusiastisk fordømme Ruslands kamp mod anarkiet og terrorismen indenfor egne grænser.

Oleg Schestakov
Dyssegården 11
7500 Holstebro

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her