Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

18. november 1999

Utroværdige politikere
10. NOV. - Kan vi ikke gøre det lidt bedre - vore signaler bliver ikke forstået. Vi må nødvendigvis lære at gøre os langt bedre forståelige, for hverken Folketingets kvalmende politikere (eller mediernes lede kommunikatorer) forstår vore signaler. Eller måske - vil de ikke forstå det. Det eneste, vi kan gøre (og det eneste, politikerne har respekt for) er et signal med stemmesedlen, og her har politikerne som bekendt hidtil haft fat i den lange ende, for de allerfleste af os har stor ulyst til at stemme på samme parti som sidst, men vi gør det alligevel - fordi vi ikke kan se et brugbart alternativ, og fordi vi nødigt vil undlade at stemme. Derfor, og det er desværre lige præcis det, de utroværdige politikere udnytter. Men, kan vi ikke gøre det lidt bedre - således at signalerne bliver forstået. Hvis ikke - eksisterer demokratiet ikke længere.
Jeg kender ikke svaret, men for pokker da, et eller andet må vi gøre, hvad om vi stiftede et nyt politisk parti (i virkeligheden en upolitisk bevægelse), der i Folketinget konsekvent lod enhver stillingtagen bestemme af forudgående medlems-afstemninger (eventuelt via internettet). Eller hvem har en bedre ide?

Jens Emborg
Jacob Lindbergs Vej 122
København NV.

Professorens fadæse
10. NOV. - Knoglesvind er både psykisk og fysisk meget belastende. Men da dronning Ingrid første gang dukkede op med sin nye rullator på fjernsynskærmen, kroget og besværet, var hun alligevel til stor opmuntring for mange med lignende problemer, har en ven i ældreplejen fortalt mig. Nogle kaldte deres rullator for dronningestolen, og det i sig selv lidt komiske køretøj var pludselig ikke noget at skamme sig over; selv syntes jeg også, det var imponerende, at hun i så høj grad kunne bevare sin værdighed og sin evne til at glæde sig med efterkommerne.
Da jeg i går (den 9. nov.) læste forskningsprofessor, dr.phil. Ole Langes overfald på kronprinsen (frække Frederik, som professoren uden nærmere begrundelse kalder ham), fandt jeg det allerede under lavmål. Men endnu værre blev det ved læsningen af følgende svada om kongefamilien, hans dvs. prins Nikolais "mere eller mindre royale pukkelryggede familie på overførselsindkomst". En forskningsprofessor, dr.phil. er sikkeret alt for fin til blot at tilstå en fadæse, det ville jo ellers kunne fjerne lidt af skammen.

Frederik Winsløw
pens. lektor
5620 Glamsbjerg

Fly, hvem som kan
10.NOV. - Flyvevåbnets piloter flygter ifølge pressen i stort tal til de civile luftfartsselskaber, hvor lønnen er væsentligt højere end ved militæret. Jeg havde hellere set, at det var af idealistiske og pacifistiske grunde, at de unge mennesker forlod militæret; men det vigtigste er trods alt, at de forlader det.
Militæret er en kræftsvulst på samfundsorganismen, og jo før den fjernes jo bedre.

Henning Sørensen
Irisvej 17,
8500 Grenå

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu