Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

17. november 1999

DR's glade mikrofonholdere
9. NOV. - I dag i TV-avisen, i et indslag om balladen på Nørrebro, kom en repræsentant for handelstandsforeningen på Nørrebro, med nogle temmeligt chokerende udtalelser.
Han havde henvendt sig i ungdomshuset, for at få en forklaring på urolighederne. De unge ønskede ikke at tale med ham i huset, men indlod sig i en længere samtale på fortovet, hvor de forsøgte at forklare ham at de altså ikke kendte noget til den hærværk der var begået. For åben skærm stod manden så, og udtalte at han var utilfreds med, at de ikke ville erkende, at det var dem der havde begået hærværket, og at de virkelig måtte komme med nogle solide beviser for, at det ikke var dem, og at man helst skulle tage og lukke det ungdomshus, når de går og laver den slags. Anklager og dommer i en og samme person. Og som i ethvert ordentligt retssamfund, er det op til den anklagede at bevise sin uskyld, eller var det omvendt? Er det en ren refleks blandt 'borgerdyrene' øjeblikkeligt at udse sig den nærmeste syndebuk? Og hvorfor lod den glade mikrofonholder bare manden udgyde sit mundgylle uden kommentar. Kritisk journalistik? Ja gid vi havde.

Jan Jensen
Dalbyvej 13
4690 Haslev

Om overkontrol i Danmark
9. NOV. - Enten kender Folketinget ikke konsekvenserne af deres egen lov om de umenneskelige konsekvenser for mennesker på overgangsydelse/efterløn, eller så gar alle såkaldte liberalister m.fl. rent praktisk ind for øget statskontrol. Bendt Bendtsen skriver til mig den 6. februar 1998 " ... Lad mig starte med at slå helt fast, at reglerne for efterlønsmodtagere i almindelighed, og for kunstnere på efterløn i særdeleshed, efter min overbevisning er alt for bureaukratiske og u-fleksible. Lovgivningen bør laves om ..."
Resultatet blev endnu mere kontrol, sådan går det når bl.a. Bendt Bendtsen (C), og Ove Hygum (A) arbejder sammen!
Her 10 år efter murens fald burde umenneskelige restriktioner også være stå for fald i Danmark, som i FN har underskrevet konventionen om menneskerettighederne.

Else Taisbak
Solvangen 6, 5260 Odense S

Autonomlignende?
10. NOV. - Kim Larsen skriver på side fire i Inf. den 9. nov om den berygtede HT-bus på Nørrebro: "Døren blev åbnet, og 10-12 unge kom ud og forsvandt stille og roligt ned af Korsgade," fortæller Irene Greve. Hun mener, det var 'autonomlignende' typer, der kom ud af bussen. "De havde noget sort tøj på med hætter," fortæller hun. På side fem skrive Irene Greve om samme begivenhed: "Først da den står helt stille, går dørene op, og en gruppe unge danskere træder roligt ud. De ligner almindelige unge i starten af tyverne, som de ser ud på et hvilket som helst af Københavns brokvarterer."
Jeg må indrømme, at jeg har lidt svært ved at forstå det. Med mindre selvfølgelig det skal tolkes sådan at almindelige unge på Københavns brokvarterer er autonomlignende typer.

Kristine Niss
Godsbanegade 3 3.th, 1722 V

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu