Læsetid: 1 min.

LÆSERDEBAT

24. november 1999

Gør det frivilligt
*Den omsorg, det offentlige kan stille til rådighed, er af materiel og fysisk karakter. Men det offentlige vil have mere end svært ved at afhjælpe ensomhedens svøbe. Her kommer "Det frivillige Danmark" på banen.
Det frivillige arbejde er et skridt mod ansvarliggørelse og deltagelse i samfundslivet for befolkningen. Den tyske sociolog Jürgen Habermas har peget på, at den økonomisk baserede Systemverden er kommet til at fylde en større del af livet i forhold til Livsverdenen. Det frivillige arbejde kan starte en 'modkolonisation'.

Flemming Kofod-Svendsen, MF for Kristeligt Folkeparti

Respekt for demokratiet!
18. NOV. - Mads Stærk nævner i Information den 18. nov., at på grund af det danske forbehold mod EU-militær "tvinges" Danmark til at være en militær høg, sådan at Danmarks næsten-partnere i WEU ikke kommer til at tvivle på os.
Nu ved jeg ikke ikke hvordan Mads Stærk har det med demokrati, men sådan som jeg har forstået det, er det noget med "folkets styre", og befolkningen har altså besluttet, at Danmark ikke skal deltage i WEU/EU's militære ambitioner. Mads Stærk har sammen med flertallet af Folketingets politikere fuld ret til at mene, at det er dumt, men det er besluttet at denne afgørelse kun kan omgøres via en folkeafstemning. Mads Stærk burde have gjort klart, at omgåelsen af forsvarsforbeholdet fra den danske regerings side er på kanten, politisk og moralsk.
Når Mads Stærk peger på, at EU skal se at komme ud af USA's og NATO's skygge, og få et forbedret forhold til Rusland, tvivler jeg på, at Rusland vil opfatte det som tryghedsskabende at få en militær EU-supermagt som nabo, sådan som Solana gjorde klart i Europa-Parlamentet den 17. november var EU's mål - et mål jeg formoder Mads Stærk deler.

Niels Eriksen
Folkebevægelsen mod EU
Lauggårds Allé 9, 1.th
2860 Søborg

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu