Læsetid: 3 min.

Jul uden jul

17. december 1999

Min kone og jeg holder julefri december. Og det bekommer os godt

December
Alle kender grunde til at slippe julen - udgifter, gaveræs, svære beslutninger osv. For mig er hovedbegrundelsen, at jeg tager julen alvorligt som en religiøs fest og netop derfor ikke holder den. Min tro er en anden. Julen er en gammel fest, der ikke har forbindelse med kristendommen, og det vil jeg have lov til at holde den fast på.
Min julefri december er en måned med frihed og muligheder. Vi hænger ikke julepynt op. Vores indendørs sys-ler er rare alligevel, og vores bolig mangler ikke vinterhygge. Vi har ikke noget imod at drikke glögg, ligesom det heller ikke generer os, at der er snevejr på en flaskeetiket. Vi ser gerne venner og familie på besøg måneden igennem.
Vores december har ingen faste kulinariske traditioner, så vi nyder den mad, vi har lyst til. Hvis vi holder ferie, kan vi tilbringe den, som vi vil - rejse udenlands eller vælge at blive hjemme og se gamle film på tv. Eventuelt drysse ind hos ligesindede til uformel kaffe.
Vi har ikke travlt med at tænke på gaver. Jo, til et bryllup og et svendegilde i januar, men ikke til jul.
Men nu kommer det svære: At sandsynliggøre over for andre, at man ikke er vanvittig. Fejringen af julen er jo ikke bare udbredt i Danmark - den er ved at blive obligatorisk. På Holbæk Bibliotek fandt jeg følgende rørende linjer i en Gruk-samling:
Dén vil jeg gladelig myrde med kold blæk,
som ikke er med, når der jules i Holbæk.
Nu truer Piet Hein mig ganske vist ikke længere med mord. Men der er andre, der finder det suspekt, hvis man ikke er med, "når der jules", skønt de selv kalder ræset frustrerende og irrationelt.

Pædagogisk udfordring
Min julefri decembers udfordring er derfor af pædagogisk art: At lade være med at holde jul, uden at det bliver opfattet som en anklage mod dem, som gør det. At overbevise skeptikere om, at jeg har det godt nok. At forsikre andre om, at jeg på ingen måde ser ned på dem, fordi de vælger at holde jul.
Det gør jeg nemlig ikke. Jeg har fuld forståelse for, at de fleste deltager i fejringen, og tror endda, at mange har glæde af det. Jeg passer på ikke at forstyrre nogens jul med negative ytringer - men vil bare gerne selv være fri.
Den største udfordring opstår, når børnene kommer på tale. Jeg husker selv, dengang jeg som barn holdt op med at holde jul. Det generede mig ikke, for jeg forstod godt hvorfor, og jeg kom ikke til at mangle noget af den grund. Men skeptiske medborgere, især de ældre, kan i dag blive ret så diktatoriske, når det drejer sig om "børnenes krav på jul". Der er tendens til at gøre julefejring synonym med dét at være et sundt, dansk barn og et veltilpasset menneske. Jeg har endda hørt det brugt som udslaggivende i adoptionssager og børnefordelingssager.

Sjældne konfrontationer
Det er noget pjat. Hvorfor tvinge alle til at have identiske traditioner i opvæksten? Man kan sagtens være en glad unge uden lige præcis at holde jul. Børn, som jeg kender, plejer ikke at have konfrontationer med skolekammerater i anledning af den jul, de ikke holder. Lærerne accepterer dem og giver dem lov til at klippe noget andet end julestads. Så er dén ikke længere. Kun hvis lærere insisterer på fælles julefejring i klassen, kan det trække op til konfrontation.
Når børnene ellers har en god og rig dagligdag ude og hjemme, krydret med festlighed, savner de ikke noget ved, at julen fravælges. Jo, hvis en voksen person bliver ved med at hypnotisere en purk til at tro, han går glip af noget livsvigtigt, så kan det godt være, den lille tror på det en stund. Men det er sjældent.
Hos de julefri familier, jeg kender, er målet at dyrke glæde og holde sammen hele året. De vælger nogle mærkedage af helt privat tilsnit, og det er lige så festligt som julen. Hjemme hos os er december en måned med åben kalender og rige muligheder. Vi finder, at de fleste respekterer vores valg. Vi håber, de kan mærke, at vi også respekterer deres.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu