Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
31. december 1999

Statsterrorisme
23. DEC. - Om Uffe Østergards artikel (Inf. 23. dec. 99): Jeg går også ind for Tyrkiets medlemskab af EU, for håb om demokratisk løsning af alle problemer, først og fremmest kurder-problematikken, som ikke er et spørgsmål om terror, derimod udsættes de over 35 millioner kurdere i Mellemøsten for statsterrorisme af Tyrkiet, Iran, Irak og Syrien.
Millioner af fordrevne kurdere udsættes dagligt for chikane af myndighederne og diskrimineres af det tyrkiske samfund.
Det er de tyrkiske generaler, som styrer landet, der begår disse grusomheder. Kurderne ønsker blot respekt for menneskerettigheder og ligeret med den tyrkiske befolkning, uden frygt for undertrykkelse og tortur.
U.Ø's forsvar af militærkuppet i 1980 er ensbetydende med forsvar af generalernes tortur og fængsling af mange tusinde personer, som var anderledes tænkende, intellektuelle, kurdere, journalister, forfattere, politiske aktivister og fagforeningsfolk, som blot krævede deres demokratiske rettigheder.
Jeg håber, at Tyrkiet vil følge EU's spilleregler og værdinormer - det vil gavne både kurdere og tyrkere.
Fork. af red.

Kemal Koc
Aldersrogade 45B 4.tv.
2200 Kbh. N.

Om lederen
23. DECEMBER - Ang. Jørgen Steen Nielsens leder den 20. dec. Det hedder altså ikke "mellem de, der evner," men "mellem dem" ... og ikke "fra de, der taler" men "fra dem, der ...," og ikke "mellem de, der har kraft ..." men "mellem dem, der ..." og ikke "om de, der har grund til" men "om dem der har grund til." Bortset fra disse sprogblomster skæmmes mandagslederen med den smukke tanke, at vi skal vogte os for at splitte nationen rent ad i spørgsmålet om de fremmede, af selvmodsigelse, idet man blandt de fremmedkritiskes synder medtager racismen. Der findes utvivlsomt racisme blandt dem, men læser man, hvad f.eks. yndlingsofferet for f.eks. Information, Dansk Folkeparti, skriver, er det vist næsten - eller helt - kulturkritik der er tale om. Hvis man hele tiden bliver ved med at råbe: Racist, får man da aldrig en dialog i gang; i stedet skaber man en indædt flok af fanatikere på hver side af meningsforskellen.
Prøv dog at standse den grøftegravning!

Frederik Winsløw
5620 Glamsbjerg

Det glade budskab
23. DEC. - Charterselskaberne har kun fået solgt halvdelen af deres nytårsrejser. Det skal vi være lykkelige for, al den stund det sparer os for store mængder af luftforurening og CO2, at halvdelen af flyene bliver på jorden.
Især da affyring af bomber omkring årsskiftet har den bivirkning, at fire tons tungmetaller vil dale ned over 'festende' danskere, der så med høj stemme vil opfordre de uduelige politikere til at gøre noget ved forureningen.
I forventning om en fornøjelig bombenat har jeg et godt råd til hundeejere, der betragter sig som dyrevenner: Få din hund aflivet inden den 31. dec. '99.

Niels Stubkjær
H. C. Lumbyes Gade 10
2100 Kbh. Ø.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her