Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
11. december 1999

Spegepølse-spanking
9. DEC. - Kasper Graarup har i sit indlæg 8. dec. om Informations dækning af og generelle forhold til sport flere gode pointer. Men samtidig kobler han mig og Torben Bille sammen som folk, der har en ironisk distancerende eller nedladende holdning til idræt. For straks at feje for egen dør vil jeg sige, at siden de seks-syv sæsoner fra starten af 60'erne, hvor jeg spillede håndbold på eliteplan, har jeg aldrig fortrudt, at jeg brugte hundredvis af timer på at krydse frem og tilbage over Storebælt i weekenderne med mausel til 25 øre stikket som det afgørende moment, når man så bort fra kampene.
Hvad angår min gamle ven Torben Bille, kan jeg afsløre, at hvis han ikke havde fået den mærkelige idé at kaste sig over rockmusik som et kulturelt set interessant fænomen, kunne han med lidt systematisk træning og viljestyrke have drevet det vidt som håndboldmålmand. Måske ikke på niveau med Bent Mortensen eller Erik Holst, men som en habil keeper på et hvilket som helst 1.-divisionshold i dag. Dette kun for at gøre opmærksom på, at når vi snakker håndbold, taler han og jeg ikke ud i den blå luft.
Det er på den baggrund, at vi - uden at have snakket om det - antyder, at det øjeblikkelige hysteri omkring det danske kvindelandshold, udspringer af en pervers, tilbageskuende og reklamefikseret nationalisme, der er bestyrtende og klam alene af den grund, at holdet har relativt beskedne spillemæssige kvaliteter. Resultatet er, som man kan konstatere i ugebladene og på TV 2, norske tilstande, og dem kan vi godt være foruden.

Henning Silberbrandt

Kunst og kunstnere
7. DEC. - Folketinget har vedtaget, at der skal bygges opera- og skuespilhus i den nærmeste fremtid, det er kun stedet, de skal opføres, der strides om.
Jeg kan ikke forstå at hver gang, der skal bruges store summer på kulturen, er det altid den 'udøvende' kunst de spenderes på, men så snart det drejer sig om den 'skabende' kunst, bliver kassen smækket i.
Er det gået hen over hovederne på de damer og herrer politikere, at det er den 'skabende' kunst, der står bag den 'udøvende' kunst, uden den var der slet ingen kunst, og alt ville derfor kun findes i sort og hvidt, trist ikke?
De 'udøvende' kunstnere får løn for at stå på scenen, og bliver de arbejdsløse er de under-støttelsesberettiget, (hvis de er medlem af en arbejdsløshedskasse).
De 'skabende' kunstnere, må betale for at stå på scenen, og kan ikke hæve understøttelse, fordi kloge hoveder ikke mener, at de kan være arbejdsløse, men kun indtægtsløse, og det er ikke grund nok til at være understøttelsesberettiget.

Carsten Rütting Schweitz
Formand for Billedkunstnerforbundets Kbh.s Afd.
Vardegade 21, 2.
2100 Kbh. Ø.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her