Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

1. december 1999

Hovsa
Hold nu op! Den er helt gal med de matematiske evner. Mediepersoner påstår dagligt, at det andet årtusind slutter om en måneds tid. Det er forkert. Det første årtusind sluttede, da år nr. 1000 udrandt, - og år 1001 tog sin begyndelse.
Det andet årtusind slutter, når år nr. 2000 om ca. 13 måneder er opbrugt, - og der skiftes til første dag i år 2001. Alle andre påstande er forsøg på billigt reklamefis. At vore computere ikke har lært at skrive 2000 er en helt anden sag, der intet har at gøre med vor tidsregning.
Så tag lige og hold op med det der millenium-fis.
Finn Schousboe
Mølleparken 54
3630 Jægerspris.

Den kære Gud
25. NOV. - Kommentar til Giddens-citatet bragt i Information den 25. nov.: Kære Anthony Giddens! Hvis den kære Gud en dag skulle lægge vejen forbi for at give dig ret i, at socialdemokratisme er vejen 'frem', mens kampen for lighed er misforstået - og i sidste ende kun gør ondt værre... så må du kalde mig satanist!

Isak Broe
Idræts Allé 41, 2. tv.
9800 Hjørring

Større integration
25. NOV. - NATO medvirker til en stabilisering af Europa, har nedbragt de stående styrker og ændret fokus således at der hersker en større grad af mobilitet (Rapid Action Force). Hvorfor skulle det være nødvendigt med endnu en organisation af samme art: WEU? I dennes målsætning fremgår det klart, at det handler om forsvar af medvirkende lande og fredsbevarende og -skabende operationer.
Det Danmark og resten af EU burde arbejde for er, at opnå en større grad af integration. Dette ville skabe større forståelse og langt bedre og mere effektivt samarbejde. Vi må ud af situationen med flere forskellige geografiske magtcentre (USA, Rusland, EU), som søger at trække verden i forskellige retninger. Vi må forsøge at skabe den gensidige respekt. Derfor er det naturligt at NATO bør bibeholdes, som blandt andet FN's middel i fredsbevarende opera-tioner.
Hertil vil kritikere så sige, at essensen er at Rusland er meget i mod NATO og dennes udvidelse mod øst og derfor vil det være mere fordelagtigt med WEU, som den ledende organisation på det europæiske kontinent. Det vil være lettere at sparke NATO ud af Europa for at gøre russerne glade, men det løser bare ikke problemet. Rusland vil stadig ikke være en del af Europa. Derimod vil sce-nariet om nogle år være, at EU er magtfaktoren i den europæiske sfære og hermed den nye trussel for Rusland. Nej, at acceptere WEU som den ledende organisation i Europa vil bare være at udskyde problemet med den manglende integration.

Linus Fugl
Marstalsgade 21, 5 th.
2100 København Ø.

Stakkels Prins
26. NOV. - Læserbrevskribenten Henning Prins mener (Inf. den 26. nov), at 1) jeg ævler i medierne, 2) at jeg er en såkaldt filosof, for det kan man tage eksamen i, 3) at jeg er indkaldt af det Konservative Folkeparti, fordi journalisten Connie Hedegaard, som han sammenligner med et tomt rum, interviewer mig, og så har han hørt, 4) at jeg indledte interviewet med at sige, at danskerne er dumme. Den sidste påstand er notorisk løgn, og de øvrige er for dumme til at fortjene nogen kommentar. Først derefter kommer han til sagen, som er den at han er bange for gensplejsede madvarer. Hvis Prins ser ud som han gjorde sidst jeg så ham, burde han også frygte GMO-fri madvarer. Men nu kunne det ikke falde mig ind at tage frygten fra Henning Prins. Han har tydeligvis brug for den. Men hvis Prins ville holde op med at lyve om mig, skal jeg til gengæld undlade at fortælle sandheden om ham.

Arno Victor Nielsen
Kalvebod 79
2450 Kbh. SV.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu