Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
22. januar 2000

Lighed for loven
*Politiet kræver forbud mod, at demonstranter maskerer sig med hætter. Hvordan vil samme politi mon forklare, at de godt selv må maskere sig som pressefotografer ved disse demonstrationer? Er det fordi, nogle er mere lige end andre?

Eina Berg
Georginehaven 35
2765 Smørum

Er vi kommunens ludere?
18. JAN. - Hvordan vælger man at informere sine borgere om kommunens nye p-zone tiltag?
I Københavns Kommune sker det med tegningen af en sensuel kvinde med svulmende barm i dybt nedringet bluse til teksten: "De første to timer er gratis, de næste 2.340 koster 275 kr." Værsgo og spis! For Kommunen er rigtige bilejere naturligvis mænd! At kvinder udnyttes som blikfang i kommercielt øjemed er ikke usædvanligt men at Kommunen vælger at udstille kvinder for at få budskabet igennem er dog nyt.
Hvad mon det næste bliver: Skal kommunale renholdningsselskaber til at annoncere med en nøgen kvinde, der springer ud af en skraldespand? Ser vi mon Kramer Mikkelsen omringet af letpåklædte kvinder på sin næste valgplakat? Inden Kommunen pakker alle sine budskaber ind i en gang "Stripperkongens piger", er det måske værd at huske på, at halvdelen af Kommunens borgere er kvinder - men vi er måske bare Kommunens ludere?
Christine Nørgaard-Larsen
Jagtvej 213, 9 sal 2100 Ø

Jesus igen igen
18. JAN. - Det er rigtigt, at Jesus tilhørte den utroligt spændende ørkenstamme, jøderne, hvis tanker og tro i så høj grad i dag dominerer store dele af den vestlige verden. Men tilsyneladende i modsætning til de foregående indlæg - senest Joan Amalie Holck i Den Mindst Ringe den 17. januar - anser jeg hans vise Bjergprædiken for det tekststed, hvor han mest direkte revser de jøder, der for ham udfolder forkert tro til skade for den jødiske sag. Jeg mindes for eksempel hans advarsler mod at udstille sin rette tro og godhed. Og det er der stadig behov for. Jeg er ganske sikker på, at Jesus ikke ville se med milde øjne på, at tidligere overrabbiner Bent Melchior i medierne stillede sig i spidsen for et i øvrigt udmærket projekt til at hjælpe ofre for krigen i Eksjugoslavien. Og mon ikke også Jesus hellere havde set Melchior yde en indsats for de endnu flere nødlidende palæstinensere.
Jeg synes i lighed med Holck, at det er rigtigt at kæmpe for menneskerettigheder, barmhjertighed, solidaritet og næstekærlighed.

Jan Hillers
Pæregrenen 34, 5220 Odense S

Magtens sprog.
17. JAN. - "Ordet har magt" den 15.-16. januar. En absolut relevant artikel, men skribenterne vægrer sig voldsomt, når deres begrebsverden skal udvides med det mindre behagelige, som for eksempel tvangsægteskaber. Så er det om, ved hjælp af ordets magt, at få tilintetgjort problemet. Bekvemt ikke?
Men hvis man tror, at der ikke bliver indgået så mange tvangs-ægteskaber i Danmark, at man behøver at tage sig af det - eller omtale det - kan man vel med samme begrundelse også undlade at tage sig af for eksempel mord og heller ikke omtale dem, da der trods alt ikke bliver begået så mange af dem i Danmark - så vidt vi ved.
I øvrigt skal indvandrerne vel også have udvidet deres begrebsverden ved mødet med danskerne. Gad vide, hvad det afstedkommer af tolkninger.

Ellen Carstensen
Gothersgade 156, 1123 K

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her