Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
19. januar 2000

Nytårstale
14. JAN. - Når Poul Nyrup i sin nytårstale giver det indtryk, at der bør strammes op overfor udlændinge, så er det en katastrofe! I det rige Danmark har vi ellers råd til at være åbne, venlige og tolerante.
Tænk at få taletid på tv i hyper prime time og så anspore til det forkerte. I stedet kan de sidste indre svinehunde i socialdemokratiet nu søge optagelse i Dansk Folkeparti, hvis holdninger Nyrup med sin nytårstale har erklæret stuerene.

Jeanne Blyme
Brønshøjvej 24
2700 Brønshøj

Ondskabens problem
16. JAN. - Til alle tider har mennesket forsøgt at forholde sig til det onde i sig selv og i verden. Spørgsmålet er: Hvad stiller vi op med det? For at det findes i og mellem mennesker, vil vel ingen betvivle.
Ondskab og had smerter, både den, der hader, som aldrig finder fred, og den, der hades. Vi skal afvæbne ondskaben med vor kærlighed. Af alle motiver til menneskelige handlinger, er kærligheden, eller ønsket om at blive elsket, vel, dybest set, det mest almindelige. Vi søger højt og lavt efter kærlighed, eller erstatninger for kærlighed, ofte uden at forstå, at vi finder den ca 30 cm fra vores egen næse: I vort eget hjerte
Giv staklerne, de virkelige stakler, dem, der er fanget i spil om magt og had, din kærlighed, stop voldspiralen med din kærlighed!

Carsten Ploug Olsen
Ny Vestergade 6, 1.
5000 Odense C

Red P1
13. JAN. - Tak til Jacobsen og Arends for læserbreve den 11. januar. Jeg vil gerne bakke jer op i forsøget på at redde P1. "Orientering på P1" er, i sin nuværende form med sober og alsidig nyhedsdækning, den bedste public service vi har. Rør den ikke!
Også min lørdags frokost er blevet ødelagt efter fyringen af "Hot & Sweet". Giv os Peter Tage tilbage.
Om søndagen har jeg hele mit liv hørt middagspressen kl. 12, nå ja, engang var det 12.30. Men nu kommer der Torsdagskoncert på de tidspunkter. Hvorfor dog?
Tine Bryld (Uland på P1) er væsentlig, selv for en gammel starut som mig. Men nu sendes "Stardust" på P2 samtidig, så mistede man den. Meget andet kunne nævnes, men det kreperlige er, at miseren ikke skyldes besparelser.
Vort gode og smukke radiohus med koncertsal var budgetteret til 10-15 mio kroner. Det må være betalt nu, og kan ikke være dyrt i vedligeholdelse. I alt fald ikke jævnfør med et nyt hus, budgetteret til 500-1.000 mio. Ude på den fredede Amager Fælled. Når først det er opført, så skal der spares. På P1, P2, P3 eller TV? I øvrigt opføres det udelukkende, for at få den der "Ørestad" til at hænge økonomisk sammen - og den skal jo betale minimetroen.
Oh, Danmark, på rænker du aldrig dig forstod.

Arne Broegård
Onsevig Station
4913 Horslunde

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her