Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
5. januar 2000

Stasi og CIA
Hvor er det dog i grunden ærgerligt, at USA ikke i demokratiets navn har åbnet for CIA's arkiver, så vi kunne få at vide, hvor mange danske agenter, der var knyttet til organisationen. Mon ikke det svarer nogenlunde til Stasi's dækning i DDR?

Henning Prins
Vingen 7
3140 Ålsgårde

Fint - men uden genhør
27. DEC. - Tak for en lang og inspirerende artikel den 24. dec. af Morten Piil om århundredets film og filmens "evne til at bevæge hjertet".
Og så glemmer han, at med til magien hører musikken.
Det er, som om han skriver uden genhør!
For han forbigår Kieslowskis "Blå" (1993), der med Zbigniew Preisners næsten beethovenske musik helt uforglemmeligt, med sorgens store toner, fortæller om et menneskes vej fra fortvivlet fortabelse til håb. Og "Rød" (1994), som man kan se igen og igen og stadig få noget nyt og endnu bedre ud af.
At du kunne glemme Kieslowski, Piil. Selv anmeldte jeg film i 48 år, og da Kieslowski kom, overgav jeg mig fuldstændigt til hans filmiske geni og syntes han overgik selv en Bunuel.

Niels-Jørgen Tortzen
Grønnegade 25
Nykøbing Falster

Anonyme demonstranter
28. DEC. - Inden man forbyder demonstranter at skjule deres identitet, bør man tage i betragtning, at der er en risiko ved visse demonstrationer, selv om "ingen bliver forfulgt for sine holdninger i Danmark", som det fremgår af Bjarne Gårdsvolls artikel den 27. dec. Jeg tænker på de - ikke helt sjældne - demonstrationer, der foregår foran en fremmed magts ambassade. Mens General Franco endnu havde magten i Spanien hændte det, at danskere, der ikke havde lige så stor sympati for Franco som den danske regering og størstedelen af folket, demonstrerede foran ambassaden på Trondhjems Plads.
Og der blev taget mange billeder af os af ambassadepersonalet! Måske var demonstranterne ikke velkomne på Solkysten? Jeg ved det ikke. Jeg har ikke været i Spanien, men et eller andet skulle de mange billeder vel bruges til.
I dag er det mere aktuelt at demonstrere ved den kinesiske ambassade i Hellerup. Vil der blive givet dispensation for maskeforbudet til danskere, der ikke deler EU-regeringens sympati for Kinas magtelite?

Niels Stubkjær
H. C. Lumbyes Gade 10 2100 Ø

En stor gylletank
29. DEC. - Spændingen rejser sig mod ufattelige højder.
Nu da de første kvalifikationsrunder i selskabs-ædning og koncernsammenslutning efterhånden er ved at være over-stået, så går jeg spændt og venter på, hvilken velklædt herregruppe, der bliver verdensmester, og derved kommer til at eje hele Verden.
Hvad med at lave en tipskupon?
Vedrørende underafdelingen svineproduktion kan jeg melde her fra Thy, at den gennemsnitligt faldende indtjening pr. kilo har medført færdiggørelse af noget nær 1 stk. grisehangar hver dag i området. Derved søger producenterne formentlig at holde resultatet af multiplikationen mellem mængde og pris konstant eller i hvert fald ikke faldende. Det bli'r (også) spændende at se, hvornår de kommer ned på 1 øre pr. kilo.
Samt hvornår Limfjorden udlægges som gylletank. Autoriseret altså.

Torkil Brøndum
Skolegade 1, 7700 Thisted

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her